Valtakunnallisia Sanan Suvipäivät -kesäjuhlia vietetään Jyväskylässä 16.–18.6.2023

Hengelliseen kesätapahtumaan Sanan Suvipäiville kokoonnutaan 16.–18.6. Jyväskylään. Kansan Raamattuseuran järjestämät Sanan Suvipäivät toteutetaan yhteistyössä Jyväskylän seurakunnan kanssa. Valtakunnallinen kesäjuhla järjestettiin ensimmäisen kerran Nokialla vuonna 1947. Jyväskylään tapahtuma rantautuu historian kolmannen kerran.

Kesätapahtuman ohjelmaan kuuluu Arja Korisevan sekä Elina Salmisen ja Eve & Ossin konsertit, Mikko Vaismaan stand up -komiikkaa sekä runsaasti keskusteluja ja puheenvuoroja kristinuskon ja Raamatun sisällöistä. Juhlien lauantaipäivänä on erityisesti lapsille ja perheille tarkoitettua ohjelmaa kuten nukketeatteriesityksiä, musiikkia ja sirkustemppuilua. Suurin osa lastenohjelmasta tulkataan viittomakielelle.

SanaForum nostaa esille ajankohtaisia asioita

Sana-lehden uuden päätoimittajan Ilkka Enkenbergin vetämät SanaForumit ovat rentoja keskustelutuokioita syvällisistä ja tärkeistä ajankohtaisista asioista. Enkenbergin vieraina ovat rikokset ja päihteet -työalan asiantuntija Sami Puumala Kirkkohallituksesta, Keski-Suomen hyvinvointialueen aluehallituksen puheenjohtaja Maria Kaisa Aula, diakoni Elina Lintulahti, perheneuvoja ja ratkaisukeskeinen terapeutti, pappi Kati Reukauf ja palveluoperaatio Saappaan vapaaehtoinen Terttu Ruusuvuori.

Vieraita Unkarista

Lauantain Turvassa-juhlan vieraista osa saapuu Unkarista. Debrecenin ystävyysseurakunnan kirkkoherraa ja seurakuntalaisia haastattelee juhlan juontaja yhteisen seurakuntatyön johtaja Heli Ahonen Jyväskylän seurakunnasta. Debrecenin seurakunta toimii Unkarin toiseksi suurimmassa kaupungissa, jonka 200 000 asukkaasta noin 1500 on evankelisluterilaisia.

Mielenkiintoisia henkilötarinoita

Sanan Suvipäivät on tunnettu runsaasta ja mielenkiintoisesta raamattuopetuksestaan. Opetukset tallennetaan, ja niitä voi seurata kesän aikana viikoittain YouTubessa KRStubeLinkki avautuu uudessa välilehdessä -kanavalla.

– Raamattutalossa katsomme Vanhan Testamentin henkilöitä, joiden turva on ollut Jumalassa. 25 minuutin mittaiset raamatunopetukset nostavat esiin henkilöitä, joiden tarina ei välttämättä ole kovin tuttu, kertoo juhlien koordinaattori, Kansan Raamattuseuran varatoiminnanjohtaja Kalle Virta.

Kesäjuhlat avaa piispa Matti Salomäki perjantaina Taulumäen kirkossa, jossa ne myös päättyvät sunnuntaina Kanssa kaiken luomakunnan -kesälaulajaisiin. Lauantaina monipuolinen ohjelma jakautuu Taulumäen kirkon lisäksi kirkon pihapiiriin, Jyväskylän rauhanyhdistykselle ja Jyväskylän ammattikorkeakoulun tiloihin Rajakadulle. Kaikki tilat ovat esteettömiä ja opasteita on runsaasti. Paikoitustiloja on rajallisesti, ja paikallisten toivotaan saapuvan julkisella liikenteellä. Kesäjuhlaviikonlopun ohjelma on kahta konserttia lukuun ottamatta maksuton.

Kesäjuhlien koko ohjelma osoitteessa suvipaivat.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Lisätietoja:

Kalle Virta, varatoiminnanjohtaja, Kansan Raamattuseura