Jyväskylän seurakunta mukana seurakuntajaon uudistamista pohtivassa selvityksessä

Jyväskylän seurakunta on mukana selvityksessä, jossa pohditaan seurakuntajaon uudistamista Jyväskylän, Toivakan, Joutsan, Muuramen, Uuraisten, Hankasalmen ja Petäjäveden seurakuntien osalta. Selvitystyön on määrä valmistua tammikuun loppuun mennessä.

Selvitystä varten on perustettu luottamushenkilöistä ja johtavista viranhaltijoista koostuva neuvottelukunta, joka on kevään aikana kokoontunut kaksi kertaa.

Tähän mennessä keskustelut ovat olleet hyvin alustavia. Seuraavaksi neuvottelukunnassa on tarkoitus tarkentaa kunkin seurakunnan lähivuosien tilannetta sekä pohtia eri organisaatiomallien tarjoamia etuja ja niihin liittyviä ongelmia, Jyväskylän seurakunnan kirkkoherra Arto Viitala kertoo.

Alun perin Toivakan ja Joutsan seurakunnat tekivät tuomiokapitulille pyynnön selvitysmiehen määräämisestä seurakuntajaon uudistamiseksi. Tuomiokapituli totesi kuitenkin, että selvityksen tekeminen vain kahden pienen seurakunnan osalta olisi epätarkoituksenmukaista, joten selvitys laajeni koskemaan myös muita seurakuntia. Jyväskylän seurakunnassa mahdollisiin seurakuntaliitoksiin varauduttiin jo organisaatiouudistuksessa, joka tuli voimaan vuodenvaihteessa.

Seurakuntajaon uudistamista selvittää kehittämiskonsultti Sami Lahtiluoma.

2023-06-14 09:20:26.0