Kirkon mediasäätiön suurimmat tuet Jeesuksesta kertovalle dokumenttisarjalle sekä Orenda–elokuvalle

Ristinmies ja minä – Nasaretin Mestarin tarina sai 20 000 euroa Kirkon mediasäätiön tuotantotukea. Kyseessä on Luterilaisen Kulttuurin Säätiön tuottama kolmiosainen tv-dokumenttisarja, joka kertoo uusimpaan tieteelliseen tutkimukseen perustuen Jeesus Nasaretilaisen tarinan historiallisilla tapahtumapaikoilla Israelissa.

Dokumentissa haastatellaan historian, arkeologian ja raamatuntutkimuksen asiantuntijoita Helsingin yliopistosta, Åbo Akademista, Itä-Suomen yliopistosta ja Jerusalemin Heprealaisesta yliopistosta. Lisäksi haastatellaan Israelin ja Palestiinalaisalueen poliittisia ja uskonnollisia johtajia sekä paikallisia asukkaita.

Dokumentin ensimmäisessä osassa keskitytään Jeesusta edeltävään aikaan, toisessa osassa Jeesuksen opetuksiin, toimintaan ja elämään. Kolmas osa lähtee liikkeelle pääsiäisen jälkeisistä tapahtumista.

Dokumenttisarjan käsikirjoittajana sekä kertojana on Kuopion hiippakunnan piispa Jari Jolkkonen, joka on aiemmin käsikirjoittanut ja toiminut kertojana myös tv-dokumenteissa Martti ja minä – reformaattorin tarina, Franciscus ja minä – Jumalan köyhän tarina sekä Paavo ja minä – viimeisten kiusausten tarina.

Pirjo Honkasalon ohjaama ja Pirkko Saision käsikirjoittama elokuva, Orenda, sai Kirkon mediasäätiöltä 14 000 euron tuotantotuen.

Orenda on elokuva syyllisyydestä̈ ja armosta. Päähenkilö Natalia on luterilainen pappi, joka on pettynyt kirkkoonsa. Hän on erakoitunut syrjäiselle saarelle, jossa hänellä on seuranaan hylätty poika. Saarelle tulee myös menestynyt oopperalaulaja Nora, joka tuo mukanaan levottomuuden ja särkyneet ihmissuhteet. Kahden naisen kohtalot kietoutuvat yhteen, kunnes he löytävät yhteisen menneisyyden. Kaikkeen kytkeytyy rakkaus, usko ja väkivalta, toisiinsa kietoutunut ikuinen kolminaisuus, jossa yhtä̈ ei ole ilman kahta muuta.

Kirkon mediasäätiö myönsi kevään haussa tuotantotukea kaikkiaan 19 hankkeeseen yhteensä 109 500 euroa.

Katso kaikki tukipäätöksetLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Kirkon mediasäätiö on 24 evankelis-luterilaisen seurakunnan ja seurakuntayhtymän sekä kirkkohallituksen vuonna 2005 perustama säätiö. Sen tarkoituksena on sääntöjensä mukaisesti Suomen evankelis-luterilaisen kirkon arvoperustalta lähtien tukea ja edistää uskontoa ja elämänkatsomusta käsittelevien ohjelmien tekemistä, levittämistä ja esittämistä valtakunnallisissa medioissa.

2023-06-14 15:20:03.0