Kirkon Ulkomaanavulta hätäapua hurrikaanin uhreille Haitiin

Haitiin tiistaina iskenyt voimakas hurrikaani Matthew on aiheuttanut paljon tuhoa rutiköyhässä maassa. Kirkon Ulkomaanapu on myöntänyt katastrofirahastostaan 50 000 euroa hirmumyrskystä kärsineiden ihmisten auttamiseen.

Avustusvarat käytetään köyhien yhteisöjen avustamiseen pahimmilla tuhoalueilla. Kotinsa ja omaisuutensa menettäneet perheet saavat hätäapua, kuten ruokaa, vettä ja välttämättömiä tarvikkeita. Avulla myös estetään tautien, kuten koleran, leviämistä ja säästetään ihmishenkiä. Kymmenet tuhannet haitilaiset asuvat huterissa suojissa tai vuoden 2010 maanjäristyksen jälkeen rakennetuissa väliaikaisissa kodeissa.

Kirkon Ulkomaanapu toimittaa hätäavun yhteistyössä Haitissa toimivien kirkollisten avustusjärjestöjen ACT-Allianssin sisarjärjestöjensä kanssa.

- Tiet pääkaupungista Port-au-Princestä ovat nyt kulkukelvottomia tulvien ja maanvyörymien takia. Yhteydet ovat poikki monin paikoin eli täsmällistä tietoa pahiten kärsineiltä alueilta on vielä vaikeaa saada, kertoo Kirkon Ulkomaanavun Haitin maapäällikkö Uluç Baslanti.

Pahimmat tuhoalueet sijaitsevat Haitin eteläosassa, jossa jopa 230 km tuntinopeudella puhaltaneet myrskytuulet nostattivat rannikoilla myös vaarallisia tulva-aaltoja. Kova tuuli, rankkasateet, tulvat ja maanvyörymät ovat koetelleet koko maata rikkoen rakennuksia, katkoen teitä ja tuhoten maanviljelysalueita.

- Koska sadot ovat monin paikoin tuhoutuneet, maassa tarvitaan myös ruoka-apua ja tukea maanviljelyksen uudelleen käynnistämiseen, Baslanti sanoo.

Lähetä viesti APU numeroon 16499 (10 e). Tai tee lahjoitus: avustustili Nordea FI33 1572 3000 5005 04, viestiksi ’Haitin hurrikaani’

2016-10-05 13:21:34.0