Hiljaisuuden viikko 10.–16.9. nostaa esiin kristinuskon meditatiivisia puolia

Jyväskylän seurakunnan järjestämä Hiljaisuuden viikko tarjoaa kaikille kaupunkilaisille näkymän kristinuskon meditatiivisiin puoliin. 10.–16.9. toteutuva tapahtumakokonaisuus pitää sisällään muun muassa pieniä pyhiinvaelluksia, Hiljaisuuden joogaa sekä päivän mittaisen arkiretriitin.

Hiljaisuuden viikon alussa 10.9. kello 18 Taulumäen kirkossa vietettävässä Tuomas-messussa tarjolla rukousta, musiikkia ja ehtoollista hiljaisuuden sävyissä. Tiistaina 12.9. kello 18 Taulumäen kirkossa kuullaan retriittiyhteisö Hiljaisuuden ystävät ry:n toiminnanjohtaja Juha Tanskan luento “Tienviittoja toivoon - Monimuotoinen hengellisyys ja rohkeus elää”.

Kuokkalan kirkossa voi keskiviikkona 13.9. kello 18 kokeilla, miltä tuntuu Hiljaisuuden jooga. Keholliseen hiljentymiseen ja meditaatioon ohjaavat myös pienet pyhiinvaellukset eri puolilla Jyväskylää 11.9. ja 13.9.

Perjantaina 15.9. kello 18 Taulumäen kirkossa matkataan sanoin ja sävelin luostareihin ja pyhille paikoille. Levollisten sävelten ja sanojen iltaa rytmittävät pienet meditatiiviset kertomukset, rauhallinen sellomusiikki sekä hiljaisuus.

Tapahtumaviikon päättää 16.9. kello 10–19 järjestettävä Hiljaisuuden päivä Kuokkalan kirkossa. Päivän mittaisessa arkiretriitissä on mahdollisuus osallistua muun muassa Hiljaisuuden joogaan, maalaamiseen, kirjoittamiseen, rukousmeditaatioon ja ehtoollisen viettoon.

- Hiljaisuuden viikolla haluamme tarjota mahdollisuuden levätä alkusyksyn arjen keskellä. Monipuolisen ohjelman puitteissa voi pysähtyä kuulostelemaan vaikka sitä, miten itsellä menee juuri nyt, ja etsimään levollista yhteyttä Jumalaan. Viikon kaikkien tapahtumien sisältö antaa tilaa kokemiselle, ajatuksille ja tunteille. Saat lähteä levollisesti liikkeelle tai toisaalta mahdollisuuden olla vaan kaikessa rauhassa, kertoo yhteisen seurakuntatyön johtaja Heli Ahonen.

Lauantain arkiretriittiä ja keskiviikon saunailtaa lukuun ottamatta viikon tapahtumat ovat maksuttomia eivätkä vaadi erillistä ilmoittautumista. Koko ohjelma tarkempine tietoineen löytyy seurakunnan nettisivuilta osoitteessa jyvaskylanseurakunta.fi/hiljaisuuden-viikko-2023.

Heli Ahonen
Heli Ahonen