Jyväskylän seurakunnan Kesäkonserttisarja täytti kirkkosaleja elokuussa

Jyväskylän seurakunnan Kesäkonsertit 2023 -sarjan viisi konserttia keräsivät tänä vuonna 1300 kuulijaa. Maksuttomat konsertit soivat elokuisina tiistai-iltoina kirkoissa Taulumäellä, Kuokkalassa sekä Kaupunginkirkossa.

Monipuolisessa kokonaisuudessa kuultiin urkumusiikkia, soolosaksofonia, laulu- ja pianomusiikkia sekä pianomusiikkia nelikätisesti. Perinteinen konserttisarja sisälsi tänä vuonna myös iloista lastenmusiikkia, kun Mimmit-duo houkutteli Taulumäen kirkossa myös yleisönsä laulamaan, leikkimään, viittomaan ja arvailemaan.

”Tavoitimme kuulijoita moninkertaisesti aiempiin vuosiin verrattuna. Konsertit ovat palautteen mukaan myös koskettaneet ja ilahduttaneet”, summaa musiikin asiantuntija Maria Sahipakka Jyväskylän seurakunnasta.

Sarjan avasi Taulumäen kirkossa kansainvälisesti tunnustettu ja palkittu urkutaiteilija Colin Andrews, ja Kaupunginkirkossa Esa Pietilä vei sykähdyttäviin tunnelmiin saksofonillaan.

Kuokkalan kirkon konsertissa baritoni Paulus Hartikainen ja pianisti Kaisa Pulkkanen esittivät sovituksia tunnetuimmista kansanlauluista sekä kesäisiä lauluja 1900-luvun alkupuolen suomalaissäveltäjiltä. Kesäkonserttien sarja myös huipentui Kuokkalassa iloisen ja kepeän pianomusiikin myötä. Kesäillan kaksilla koskettimilla tarjoilivat Jyväskylän seurakunnan kanttorit Eveliina Modinos ja Hanna Penttinen.

Konserttisarjassa lanseerattiin sähköinen käsiohjelma, jonka käyttämistä opeteltiin yhdessä.
Konserteissa oli myös mahdollista lahjoittaa yhteisvastuulle, ja hyvään tarkoitukseen kerättiin lähes 1500 euroa. Yhteisvastuukeräyksen tuotto kohdennetaan tänä vuonna nuorten väkivallan ehkäisyyn ja sovitteluun.

Maria Sahipakka
Musiikin asiantuntija