Seurakuntajaon uudistaminen Keski-Suomessa etenee – kapitulin esitys julki

Lapuan tuomiokapituli on tehnyt aloitteen seurakuntajaon uudistamiseksi Keski-Suomessa seuraavasti:

Joutsan, Petäjäveden, Toivakan ja Hankasalmen seurakunnat lakkautetaan 31.12.2024 ja liitetään Jyväskylän seurakuntaan 1.1.2025 lukien. Seurakunnan alueena on Jyväskylän kaupungin sekä Joutsan, Luhangan, Petäjäveden, Toivakan ja Hankasalmen kuntien alueet. Laajenevan seurakunnan nimenä olisi Jyväskylän seurakunta.

Lisäksi tuomiokapituli tiedottaa, että se lähetti aloitteen seurakuntien kirkkovaltuustoille lausuttavaksi. Lausunnot tulee toimittaa tuomiokapitulille 17.4.2024 mennessä. Lausuntoa varten kirkkovaltuustojen on kuultava seurakunnan toimielimiä ja seurakuntalaisia. Samalla tuomiokapituli velvoitti seurakunnat julkaisemaan verkkosivuillaan kuulutuksen, jossa seurakunnan jäsenille kerrotaan mahdollisuudesta tehdä tuomiokapitulille kirjallinen kannanotto asiassa.

Lapuan tuomiokapituli käsitteli asian kokouksessaan keskiviikkona 14.2.

2024-02-14 14:45:16.0