Arkkipiispa Mäkinen: Kirkon reagoitava ihmisen joutuessa yhteiskunnan ulkopuolelle

Arkkipiispa Kari Mäkinen avasi kirkolliskokouksen ja muistutti avauspuheessaan, että perheenyhdistämisen mahdottomuus ja paperittomien tilanteen lohduttomuus ovat asioita, joiden osalta Kristuksen kirkko ei voi olla vaiti. Piispa Björn Vikström kehotti asettumaan toisen ihmisen asemaan.

Arkkipiispa Kari Mäkinen pohti kirkolliskokouksen avajaispuheessaan 8.11. kirkon roolia yhteiskunnan haasteiden ja arvaamattoman maailmanpolitiikan keskellä.

- Silloin kun on kysymys siitä, mitä tapahtuu ihmisille ja ihmisten elämälle, on reagoitava, Mäkinen sanoi.

Perheenyhdistämisen mahdottomuus ja paperittomien tilanteen lohduttomuus ovat asioita, joiden osalta Kristuksen kirkko ei voi olla vaiti eivätkä seurakunnat toimettomia. Kyse ei ole moraaliarvostelusta. Kyse on syvemmästä. Kyse on Jumalan luomien ja lunastamien ihmisten arvon puolustamisesta. Ihmistä ei jätetä silloinkaan, kun hän joutuu yhteiskunnan ulkopuolelle.

Mäkinen tarkasteli tilannetta kirkonkellojen soittoon liittyvän symboliikan kautta:

-Symbolisten viestien ääni on aina moninainen. Sitä ei voi määrätä. Mielellään ajattelisi, että kirkonkellon kaksitoista lyöntiä kertovat levollisuudesta epävarman maailman keskellä. Mielellään ajattelisi, että niissä kuuluu toisen maailman ääni ja kutsu vuoropuheluun Jumalan kanssa. Mielellään ajattelisi, että ne kertovat moraaliarvostelun sijasta ihmisten ja elämän arvosta ja arvokkuudesta, rohkeudesta ja toivosta, joka on syvempää kuin tämän elämän murhe.

Siihen, millainen viesti ja sävy kirkonkellojen kahdessatoista lyönnissä todellisuudessa kuullaan, vaikuttavat monet seikat ja kokemukset, ehkä myös se, millaisia päätöksiä täällä [kirkolliskokouksessa] tehdään ja miten täällä keskustellaan.

Piispa Vikström kehotti asettumaan toisen ihmisen asemaan

Tiistaiaamun avajaismessussa Maarian kirkossa saarnasi Porvoon piispa Björn Vikström.

Vikström pohti saarnassaan muun muassa kirkon, Kristuksen ruumiin, tilaa tämän päivän Suomessa. Kirkon uhkakuvina on nähty muun muassa kirkon maallistuminen ja mukautuminen ajan arvoihin. Vikström ei kuitenkaan kohtaa tätä kuvaa kirkosta vieraillessaan seurakunnissa.

- Kaiken puutteellisuuden keskellä kohtaan sitoutuneita kristittyjä, jotka haluavat tukea kanssaihmisiään ja auttaa heidät luottamaan Jumalaan elämän eri vaiheissa.

- Toisen ihmisen asemaan asettuminen kultaisen säännön hengessä ei tarkoita kaikkien nyky-yhteiskunnassa vallitsevien trendien ja arvojen leväperäistä hyväksymistä, vaan ihmisten todellisten hädän ja tarpeiden, heidän elämänkokemustensa ja tarjolla olevan tiedon saattamista vuorovaikutukseen Raamatun ja kirkon elämän kanssa, Vikström muistutti.

- Raamattu, ja Jeesus siinä etunenässä, varoittaa välillä kovin sanoin itsekkyydestä, oman edun tavoittelusta ja muukalaisten, lasten tai muitten heikossa asemassa olevien sortamisesta. Tämä on hyvin ajankohtainen ja vakava muistutus tämän päivämme maailmassa ja Suomessa, Vikström sanoi.

Hän kuitenkin muistutti, että toisaalta Jeesus julistaa ja toteuttaa myös rakkauden lakia, joka tarjoaa ihmisille mahdollisuuden vapautua syyn ja seurauksien armottomasta kiertokulusta.

Kirkon tiedotuskeskus

Suomen evankelis-luterilaisen kirkon ylin päättävä elin kirkolliskokous kokoontuu Turun kristillisellä opistolla syyskokoukseensa 8.–11.11. Kokous striimataan kokonaisuudessaan youtubeen. Linkki lähetykseen on Sakasti-palvelun etusivulla osoitteessa sakasti.evl.fi.

Twitterissä #kirkolliskokous.

2016-11-08 11:04:17.0