Kirkkoneuvoston päätöksiä 20.3.2024: Tilinpäätös plussalle

Jyväskylän seurakunnan kirkkoneuvosto käsitteli keskiviikkoisessa kokouksessaan vuoden 2023 tilinpäätöksen. Seurakunnan tilikauden tulos oli 399 203 euroa, ja koko tilikausi oli poistoeron vähennyksen jälkeen 727 375 euroa ylijäämäinen.
Talousarviossa tulos oli arvioitu 534 800 euroa negatiiviseksi. Arvioitua parempi tulos oli seurausta ennakoitua suuremmista kirkollisverotuotoista, mihin vaikutti palkankorotusten lisäksi veropohjan laajeneminen hyvinvointialueiden aloitettua toimintansa vuoden alussa.
Seurakunta sai toimintatuottoja 4,78 miljoonaa euroa eli noin 1,21 miljoonaa euroa enemmän kuin talousarviovuodelle oli budjetoitu. Tuottoihin sisältyy esimerkiksi vakuutuskorvaus krematoriossa tapahtuneen tulipalon vahingoista sekä asuinhuoneistojen myynnistä saadut tuotot.
Myös seurakunnan yhteensä 26,7 miljoonan euron toimintakulut olivat arvioita suuremmat. Yhteisenä syynä tähän oli inflaatio, joka heijastui myös henkilöstökulujen ylittymiseen.
Seurakunnan vuosikate oli 3,03 miljoonaa euroa, ja se riitti kattamaan suunnitelman mukaiset poistot, joita oli yhteensä 2,63 miljoonaa euroa. Seurakunnan rakennusinvestoinnit alittivat niille varatun määrärahan, ja toteutuma oli yhteensä 10,33 miljoonaa euroa. Suurimpia valmistuneita kohteita olivat Vesalan leiri- ja toimintakeskus, Vaajakosken ja Keltinmäen kirkkojen peruskorjaukset sekä Mäntykankaan hautausmaan huoltorakennus. Myös Säynätsalon kirkon peruskorjaus ja Tikkakosken kirkon tilojen uudistaminen aloitettiin. Niiden odotetaan valmistuvan kesällä 2024.
Tilinpäätöksen hyväksyy kirkkovaltuusto.

Uutista korjattu 26.3.: Säynätsalon kirkon peruskorjauksen ja Tikkakosken kirkon tilojen uudistamisen odotetaan valmistuvan kesällä 2024.

2024-03-20 20:28:00.0