Jouluradio kuuluu taas Jyväskylässä

Jouluradio aloittaa lähetyksensä jo 14. kertaa puoliltaöin ensimmäisenä adventtina 27.11. Jyväskylässä taajuus on 98.7 MHz
Jouluradio_L.jpg

Tänä vuonna Jouluradion perinteinen aloituskappale, Hoosianna, tehtiin joukkoistamalla. Jouluradion kuuntelijat saivat videoida ja lähettää ikioman versionsa Hoosiannasta Jouluradiolle ja näistä tulkinnoista koostettiin Jouluradion avaava Hoosianna. Hoosianna-video myös julkaistaan Jouluradion verkkosivuilla samaan aikaan, kun lähetys alkaa.

Videoita lähetettiin Jouluradiolle useita kymmeniä ja tekijöinä oli muun muassa tanssiryhmä, harmonikkaryhmä, kuoroja mm. Finnairin Lentoemännät, Hiidenkiven peruskoulun 1–2. luokat, kehitysvammaisten ryhmä ja Rap-mummo Eila. Erilaisia soittopelejäkin käytettiin, Kirkko & kaupungin uusi päätoimittaja Jaakko Heinimäki soittaa Hoosiannan mandoliinilla, lisäksi oli tehty rumpu- ja useita kitaraversioita.

Joulumusiikin pää-äänenkannattaja Jouluradio soi FM-taajuuksilla ja kaapelissa loppiaiseen asti. Pääkanavan lisäksi Toivontuottajien Jouluradion verkkosivuilla voi kuunnella myös kymmentä eri joulumusiikin lajeihin erikoistunutta kanavaa. Uusia nettikanavatulokkaita ovat Indiejoulu ja Jazzjoulu.

Tänä vuonna jokaisella nettikanavilla on ollut vieraana muusikko, joka on laatinut oman soittolistansa jollekin nettikanavista. Lempijoululauluistaan ovat kertoneet muun muassa Krista Sigfrieds, Aino Venna, Essi Luttinen, Toni Wirtanen, Jarkko Ahola, Johanna Kurkela, Eva & Manu sekä Pekka Simojoki.

Lähes 700 000 viikkokuulijaa viime vuonna saavuttaneen Jouluradion toimituspäällikkö Riitta Kalliorinne sanoo, että Jouluradio on seurakuntien joulutervehdys jokaiseen torppaan, autoon ja mobiililaitteeseen.

"Jouluradio on kaivattu – ja jo perinteinen – adventin ja loppiaisen välisen ajan soundtrack, joka tyydyttää kaikkien suomalaisten joulumusiikin nälän riippumatta siitä millaiset mediankäyttötottumukset tai musiikkityylilajimieltymykset ovat", Kalliorinne kertoo.

Ylen kanssa yhteistyö syvenee siten, että Yle Areenasta löytyy linkki Jouluradion sivuille. . Jouluradion kaikki kymmenen nettikanavaa kuuluvat myös Radiot.fi -palvelun kautta, tämä on ensimmäinen kerta, kun palvelu on ottanut mukaan vain netissä kuuluvia kanavia. Lisäksi Elisa Viihde on ottanut Jouluradion kanavat palveluunsa.

Jouluradio on saanut ensimmäistä kertaa myös oman ohjelmapaikan Ylen Radio Suomen kanavalle. Jouluradion lähetys kuullaan Radio Suomessa adventtisunnuntaisin kello 15.30–16 musiikkipäällikkö Mika Saarelaisen juontamana.

"Tämän vuoden teemoina ovatkin olleet yhdessä tekeminen ja jakaminen. On tehty historiallista yhteistyötä radiotoimialalla muiden toimijoiden kanssa. Yhteistyöllä olemme halunneet viestiä, että Jouluradio ja -laulut kuuluvat kaikille", Kalliorinne lisää.

FM-kanava tavoittaa nyt lähes neljä miljoonaa ihmistä. Alueita on kaksikymmentä, uusina alueina ovat mukana Savonlinna, Mikkeli, Vaasa ja Lohja.

"Suosiomme salaisuus on kova, pitkäjänteinen työ, innovoiva ja innostunut moniosaajatiimi sekä kuulijoiden aktiivinen mukaanotto "tuotekehittelyyn". Kolmella sanalla sanottuna Jouluradio #kuuluu jouluun. Totta on tietysti sekin, että joulu on tunteikasta aikaa ja joulumusiikki herättää tunteita. Panemalla Jouluradion soimaan saa hyvän joulumielen", Kalliorinne sanoo.

Radiokanava on synnyttänyt Jouluradion rakastajien heimo. Jotkut ovat Kalliorinteen mukaan jopa sitä mieltä, että lähetys voisi olla käynnissä myös loppiaisesta adventtiin, koska ikinä ei kuule tarpeeksi joulumusiikkia. Jouluradion innokkaimpiin kuulijoihin tutustutaan tänä vuonna Jouluradio.fi -sivulla julkaistavassa juttusarjassa.

Joulumusiikin pää-äänenkannattaja Jouluradio soittaa joulumusiikkia tauotta ja ilman mainoksia pääkaupunkiseudun seurakuntien yhteisen mediatoimituksen, Toivontuottajien, tuottamana. Jouluradio toimii kuuluvuusalueidensa seurakuntien kanssa yhteistyössä ja niiden tukemana. Katso FM- ja kaapelitaajudet tai kuuntele Jouluradiota netistä: www.jouluradio.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä

2016-11-22 11:02:53.0