Kirkkoneuvoston päätöksiä

Seurakunnan säästöruuvia kiristettävä

Jyväskylän seurakunnan taloussuunnitelma näyttää seuraavalle kolmivuotiskaudelle noin puolentoista miljoonan euron alijäämää. Vielä ensi vuoden talousarvio on vajaat 100 000 euroa ylijäämäinen, mutta sitä seuraavat vuodet mennään nykytahdilla miinukselle.

Kirkkovaltuusto on päättänyt tulevan vuoden kirkollisveroprosentiksi edelleen 1,45. Ensi vuoden talousarviossa verotulojen on ennakoitu laskevan 3,3 prosenttia. Alijäämäisyyteen vaikuttavat myös toimintatuottojen vähäisyys sekä toimintakulujen kasvu.

Jyväskylän seurakunnan merkittävimpiä investointeja ovat ensi vuonna Korpilahden kirkon peruskorjaus sekä vanhan hautausmaan sankarihautausmaan peruskorjauksen loppuunsaattaminen.

Talouden tasapainottamiseksi seurakunnan on määrätietoisesti noudatettava aiemmin hyväksyttyjä henkilöstösuunnitelmaa ja kiinteistöstrategiaa sekä tarvittaessa päivitettävä niitä.

Seurakunnan henkilöstö vähenee edelleen

Jyväskylän seurakunnan henkilöstömäärä on vähentynyt viidessä vuodessa kymmenisen prosenttia.  Vuonna 2011 hyväksyttyyn henkilöstösuunnitelmaan kirjattiin 40 henkilötyövuoden vähennystarve, ja näistä on jo karsittu kolmisenkymmentä virkaa tai työsuhdetta. Nyt vuoteen 2020 tehtyä henkilöstösuunnitelmaa halutaan päivittää.

Seurakunnan henkilöstömäärään vaikuttavat muun muassa jäsenmäärän pieneneminen, halu hillitä henkilöstömenoja sekä mahdollisesti lisääntyvä yhteistyö seurakuntien välillä.

Keskiviikkona kokoontunut kirkkoneuvosto perusti henkilöstösuunnitelman päivittämistä varten työryhmän. Se päätti myös, että avoimeksi tulevia virkoja tehtäviä ei täytetä vakinaisesti ennen työryhmän raportin hyväksymistä.

Korpilahden kirkkoremontti ennakoitua kalliimpi

Korpilahden kirkon peruskorjaus tulee aiemmin kaavailtua kalliimmaksi. Vuosi sitten hyväksytyt peruskorjaussuunnitelmat olivat suuruudeltaan vajaat 4,5 miljoonaa euroa, mutta tarkennetun kustannusarvion ja urakoitsijoiden kilpailuttamisen jälkeen hinta näyttää nousseen lähes 5,2 miljoonaan euroon. Kirkkohallitus on myöntänyt hankkeeseen 430 000 euroa avustusta.

Kirkkovaltuusto hyväksyi aiemmat suunnitelmat viime joulukuussa. Koska hinta on noussut aiemmasta arviosta merkittävästi, 716 000 euroa, tarkennettu kustannusarvio on vietävä uudelleen kirkkovaltuuston käsiteltäväksi. Kirkkoneuvosto hyväksyi uudet suunnitelmat omalta osaltaan keskiviikkona.

Korpilahden aluekappalainen vaihtuu

Korpilahden aluekappalaisen virkaa hoitaa lähikuukaudet seurakuntapastori Antti Koivisto. Virka on tullut avoimeksi, kun aluekappalaisena kuutisen vuotta työskennellyt Marjut Haapakangas siirtyy tutkijaksi ja yrittäjäksi. Hän piti lähtösaarnansa Korpilahden kirkossa isänpäivänä.

Lisätietoja: hallintojohtaja Anu Lajunen 050 3409 888, anu.lajunen(at)evl.fi

2016-11-23 20:44:09.0