Kahden kuoron konsertti Kuokkalassa

Harjun Laulu ja naiskuoro Lappeenrannan Naislaulajat pitävät yhteisen konsertin Kuokkalan kirkossa sunnuntaina 26.4.  Konsertti päättää Harjun Laulun kevätkonserttien sarjan, joka on osa kuoron 70-vuotisjuhlavuotta.

1533454_Harjun Laulu Hanna Tynkkynen_L.jpg

Laulun ilo kaikuu Kuokkalan kirkossa, kun toivotamme kuuntelijat tervetulleiksi konserttiin ja toteamme lappeenrantalaisvieraidemme tavoin: ”Myö lauletaa!” Konsertti on Kuokkalan kirkossa 26.4. klo 16.

Seitsemänkymppisiään juhliva Harjun Laulu oli nimeltään Jyväskylän Sekakuoro, kun se perustettiin tammikuussa 1945. Kuoro muutti nimensä Harjun Lauluksi vuonna 1987. Nykyisin kuoroa johtaa Jyväskylän ammattikorkeakoulun kuoronjohdon lehtori, diplomikuoronjohtaja Rita Varonen. Hän on valmistunut Budapestin Liszt-Akatemiasta vuonna 1987 ja on suosittu kuoronjohdon kouluttaja ympäri maailmaa.

Toinen esiintyvä kuoro on Lappeenrannan Naislaulajat. Kuoroa johtaa musiikkipedagogi Kirsi Äikäs. Hän on ollut Rita Varosen oppilas, ja toimi opiskeluaikanaan Harjun Laulun apujohtajana.

Molemmat kuoronjohtajat odottavat kuorolaisiltaan ennakkoluulottomuutta ja sitoutumista. Se näkyy kuorojen ohjelmistoissa. Perinteisen sekakuoro- ja naiskuoro-ohjelmiston lisäksi kuorot ovat laajentaneet ohjelmistoaan uuteen kuoromusiikkiin. Harjun Laulu on viime vuosina tilannut ja kantaesittänyt useita uusia teoksia ja Lappeenrannan Naislaulajat on valinnut ohjelmistoonsa uusia naiskuoroille sävellettyjä teoksia. Esimerkiksi Mia Makaroffin, Liisa Matveisen ja Juha Holman teoksia on molempien kuorojen ohjelmistossa.

Harjun Laulun juhlavuosi

Harjun Laulu täytti tammikuussa 70 vuotta. Vireä kuoro tekee kevään kuluessa hengellisen musiikin kiertueen Jämsään ja Toivakkaan ja päättää sen Kuokkalan kirkossa. Konsertti sisältää suomalaista hengellistä musiikkia. Mukana on myös negro spirituaale ja osia J.S.Bachin kantaateista, joita säestää Vaajakosken alueseurakunnan urkuri András Szabó.

Elokuussa kuoro esiintyy yhdessä sveitsiläisen kuoron ja soitinyhtyeen Der Musikverein Lenzburg kanssa Taulumäen kirkossa osana Jyväskylän seurakunnan Kesäkonsertit -sarjaa.
Harjun Laulun virallinen juhlakonsertti on lauantaina marraskuun 7. päivänä.

Laulusta voimaa

Laulun ilo on Harjun Laulun juhlavuoden teema. Laulun iloa on vetäytyä kerran viikossa kolmeksi tunniksi harjoituksiin, mutta juhlaa se on, kun sen voi jakaa yhdessä kuulijoiden kanssa konsertissa tai yhdessä laulaen. Harjun Laulu on tehnyt yhteislauluhetkiin tarkoitetun levyn Laulusta voimaa, joka sisältää tuttuja lauluja vuosien varrelta. Laulut on laulettu levylle yksiäänisinä ja levyn mukana on sanavihko. Kuorolaiset vierailevat erilaisissa tilaisuuksissa ja laulavat muutaman laulun kuoron ohjelmistosta, mutta pääasia on yhdessä laulaminen levyn säestyksellä. Levyä on saatavissa konserteissa ja kuorolaisilta ja siitä on lisätietoja kuoron nettisivuilla.

2015-04-18 14:28:01.0