Asumisen kalleus näkyy kirkon diakoniatyössä

Asumisen kalleus kiristää erityisesti yksineläjien ja yksinhuoltajien taloutta

(Kirkon tiedotuskeskus)

Vuokra-asumisen kohtuuttomat kustannukset koettelevat monen maksukykyä. Kirkon diakoniatyön vuoden 2014 tilastojen pohjalta yhteiskunnan päättäjien tulisi kiinnittää erityistä huomiota asumisen kysymyksiin.

Kirkon diakoniatyöntekijät kävivät viime vuonna 634 000 luottamuksellisista keskustelua joko kasvokkain tai puhelimen ja verkon välityksellä.

Asumisen kalleus kiristää erityisesti yksineläjien ja yksinhuoltajien taloutta

”Pitkittyneet työttömyys-, sairausloma- ja lomautusjaksot yhdessä asumisen kalleuden kanssa ovat kasvattaneet velkaantumista ja syrjäytymisriskiä. Suuret asumiskustannukset kiristävät erityisesti yksineläjien ja yksinhuoltajien taloutta”, kertoo Sari Nieminen Kirkon diakoniarahastosta.

”Seurakunnista Kirkon diakoniarahastolle lähetetyissä avustushakemuksissa näkyvät asumisen kalleuden lisäksi entistä enemmän jokapäiväisen elämisen kustannuksiin otetut luotot.”

Saattohoitoon on tullut uusia yhteistyön muotoja

Vuoden 2014 Yhteisvastuukeräyksen teemana oli saattohoito. Seurakunnissa aloitettiin tai vahvistettiin yhteistyötä vuodeosastojen ja järjestöjen kanssa, koulutettiin vapaaehtoisia saattohoitajia sekä järjestettiin keskustelutilaisuuksia viranomaisten ja omaisten kesken. Teema jatkuu lähivuosina.

”Kokkolassa teemme monimuotoista yhteistyötä paikallisten toimijoiden kanssa. Yhteistyössä syöpäyhdistyksen kanssa olemme kouluttaneet tukihenkilöitä saattohoitoon.”, kertoo johtava diakoniatyöntekijä Camilla Honkala Kokkolan suomalaisesta seurakunnasta.*

Diakonia vastaa yksinäisyyden haasteeseen

Diakoniatyö luo monipuolisia mahdollisuuksia kohtaamisiin. Matalan kynnyksen kohtaamispaikoissa oli yli 400 000 käyntiä vuonna 2014. Uutena aloitti Toivon paikka Vihdissä. ”Tarjoamme tilan oleilulle, kohtaamisille ja pienimuotoisille kokoontumisille. Moniammatillisella verkostoyhteistyöllä tuotamme Toivon paikkaan myös aikuissosiaalityön palveluja sekä erilaisia teemailtoja esimerkiksi perheväkivallasta”, kertoo diakoniajohtaja Päivi Tapaninen.

Pienryhmätoiminta on yksi diakonian kantava toimintamuoto. Seurakunnissa kokoontui vuonna 2014 yhteensä 4 600 ryhmää ja niissä oli osallistujia 57 000. Uudenlaisina ryhminä aloittivat muiden muassa vertaistukiryhmät muistisairaan omaisille, narsistien uhreille ja lähiomaisettomille, yksineläjien arkiruokapiiri, eläkeläisten tietokonekerho ja pyhän tanssin ryhmä.

Yksinäisyyttä torjutaan laajamittaisesti paitsi tarjoamalla tukea ja apua, myös mahdollistamalla omien taitojen hyödyntämistä toisten hyväksi. Diakoniatyössä toimi 30 800 vapaaehtoista seurakuntalaista esimerkiksi ryhmien ohjaajina ja erilaisissa auttamistehtävissä.

Mon May 04 11:09:24 EEST 2015