Jeesus ja Bob Dylan kohtaavat Yläkaupungin Yössä

Yläkaupungin Yö Soi Kaupunginkirkossa ja Toivolan Vanhalla Pihalla. Luvassa on Pop Dylania ja countrygospelia.
1687618_Ylitalo_20140517-IMG_0617_L.jpg

Tekeekö Bob Dylan tänä vuonna johnnycashit? Viime vuoden Johnny Cash konsertti räjäytti pankin, kun Yläkaupungin Yössä järjestetty tunnetun kantrilaulajan gospeltuotantoa sisältänyt konsertti veti Kaupunginkirkon ääriään myöten täyteen.
– Väkeä jonotti ulkopuolella vielä 45 minuuttia konsertin alkamisen jälkeen. Moni jäi ulkopuolelle, konsertin juontanut Jooel Niittynen sanoo.
Tänä vuonna Kaupunginkirkossa kuullaan Bob Dylania. Dylan ja Cash ovat artisteja, jotka ovat tehneet jossakin vaiheessa uraansa myös gospel-levyjä.
– Tällä kertaa mennään kantrista folkahtavaan suuntaan.
Konsertissa Dylanin tuotannossa ei rajoituta pelkästään hänen kolmen gospel-levynsä Slow Train Coming (1979), Saved (1980) ja Shot of Love (1981) antiin. Dylanilla on muitakin kappaleita, jotka sopivat sisällöltään myös kirkkoon, koska niissä on hengellistä syvyyttä.
Dylanin musiikilliset juuret olivat jo varhain monessa eri tyylilajissa kuten esimerkiksi folkissa, countryssa, rockissa ja gospelissa. Alun perin Bob Dylan tunnetaan vahvasti kantaa ottavana protestilaulajana, mutta 1960-luvulta asti hänen laulunsa ovat käsitelleet myös Jumalan olemassaoloa.
– Johnny Cashissa homma lähti siitä, että monet meistä tykkäsivät hänen tuotannostaan. Dylankin on levylautasilla soinut, Niittynen toteaa.

Dylanin tuotantoa esittää 11-henkinen kokoonpano, jolta kuullaan neljän laulajan lisäksi pianoa, perkussioita, rumpuja, bassoa, kitaraa, sähkökitaraa ja viulua.
– Luvassa on juurevaa musiikkia, Niittynen sanoo.

Jeesus & Bob Dylan -konsertti Kaupunginkirkossa la 16.5. klo 19.
Vapaa pääsy. Konsertin järjestävät Jyväskylän seurakunta ja Jyväskylän helluntaiseurakunta.

Yläkaupungin Yötä vietetään myös Toivolan Vanhalla Pihalla. Siellä kuullaan countrygospelia, kunTiina Ask ja Hannes Asikaisen esittävät uutta ja vanhaa countrygospelia esikoisalbumilta Vaeltajan tie. Konsertti se kuullaan Toivolan Vanhalla Pihalla 16.5. klo 19.30.

Mon May 11 11:28:03 EEST 2015