Kevään kunnostustyöt hautausmailla menossa

Hautojen kevätsiivous ja kunnostustyöt ovat parhaillaan käynnissä Jyväskylän seurakunnan hautausmailla. Kesäksi on luvassa uudensorttisia kukkia.

Toukokuussa talviaikaisten hautausten jäljet kunnostetaan, haudalle viedään roudan sulamisen jälkeen multaa nurmen kylvöä varten ja muistomerkit asennetaan paikalleen. Hautojen kunnostus saadaan valmiiksi kesäkuun alkupäiviin mennessä, jonka jälkeen kesän hoitotyöt ja kukkien istutus on mahdollista aloittaa.
Kesäkukkien istutus aloitetaan kesäkuun 8. päivän jälkeen viikolla 24 jos yölämpötilat sen sallivat. Seurakunta on tilannut eri puutarhoilta kaikkiaan 36.000 kukkaa istutettavaksi niille haudoille, joille on tehty hoitosopimus seurakunnan hautainhoitorahaston kanssa. Haudoille on tehty valmistelut istutusta varten ja kukkasuunnitelmat hyvissä ajoin etukäteen. Lähtökohtana on, että kukkien värit vaihtuvat suunnitelmissa vuosittain.
Perinteiset hautausmaiden kukat, kuten uudenguineanliisa ja mukulabegonia sekä pienempänä kesäkukkana kesäbegonia, pitävät edelleen pintansa. Kokeilussa on uusi begonialajike Dragon Wings, jota on esimerkin omaisesti tarkoitus istuttaa kukka-altaisiin, jotta nähdään niiden kesäaikainen kehitys. Niiden kasvua seurataan, jotta voidaan päätellä olisiko hoitohaudoille löydettävissä uusi kasvi entisten lisäksi.
Helatorstaiviikolla seurakunnan hoitoon annetuille haudoille jaetaan hoitotikut, jolloin omaiset voivat todeta hoidon olevan voimassa. Varsinainen hoitotyö alkaa kesäkukkien istuttamisella ja päättyy syyskuun lopulla.
Tänä keväänä tullaan seuraamaan myös hoitohaudoilla vaarallisesti kallellaan olevia muistomerkkejä. Mikäli arvioidaan, että muistomerkistä saattaa aiheutua kaatumisen vaaraa, asiasta lähetetään omaisille kirje, jotta omaiset voivat hoitaa muistomerkin oikaisun ennen hoitotyön aloittamista.
Muiden hautojen osalta kallellaan olevat muistomerkit ovat tietenkin omaisten vastuulla ja vaarallisesti kallellaan olevista muistomerkeistä tulee ottaa yhteys kivialan ammattilaisiin ja sopia oikaisutyöstä. Talven jäljiltä on myös joitakin kaatuneita muistomerkkejä, jotka omaisten tulee hoitaa kuntoon.

Kukkivien kukkien tilalle monivuotinen kuunlilja

Haudoille voidaan kesäkukkien sijaan istuttaa myös monivuotisia kukkia eli perennoja. Perennat ovat ympäristöystävällisempi vaihtoehto kesäkukille. Perennoja ei tarvitse istuttaa joka kevät erikseen, eivätkä ne vaadi suuria määriä lannoitteita tai kasvinsuojeluaineita.
Perennaistutusten osalta haudanhoitosopimus tehdään joko viideksi tai kymmeneksi vuodeksi.
Perennojen kohdalla on hyvä muistaa, että ne ovat parhaimmillaan vasta vuoden, kahden päästä istutuksesta. Ne kukkivat vain 1-2 viikkoa kasvukaudessa, mutta niiden kauneus perustuukin lehtiin, kasvin vihreyteen ja peittävyyteen.

Ennen kesäkukkien istutusta hautahoitohaudoilta on noudettava pois äitienpäiväksi tarkoitetut orvokit, ruusut, ruukkukrysanteemit tai pääsiäisen ajan ruukkunarsissit. Toivomuksena on, että omaiset hakevat ylimääräiset kasvit pois ennen kuin varsinainen hoitokukkien istuttaminen alkaa. Muussa tapauksessa ne siirretään muistomerkin taakse, josta omaiset voivat viedä ne kotiin istutettavaksi tai siirtää ne biojäteastiaan. Juhannusviikolla työntekijät poistavat noutamatta jääneet kukat muistomerkin takaa.

2015-05-11 13:10:10.0