Suomalainen enkeli sai tuotantotukea Kirkon mediasäätiöltä

Kirkon mediasäätiö myönsi syksyn 2016 tuenjaossaan tuotantotukea ohjelmien tekijöille yhteensä 145 000 euroa. Tukea myönnettiin 22 ohjelmahankkeeseen. Hakemuksia saapui 74 kappaletta.

Suurin tuki, 20 000 euroa, myönnettiin ranskalaisen ohjaajan Jean Michel Roux’n dokumenttielokuvalle Suomalainen enkeli. Tv-dokumentti on elokuva Suomesta ja suomalaisuudesta. Elokuvan ytimessä on Hugo Simbergin rakastettu taideteos Haavoittunut enkeli. Elokuvassa erilaiset suomalaiset kertovat suhteestaan taideteokseen, enkeleihin, maailmanmenoon ja elämään. Dokumentin tuottaa Kaarle Aho.

Ohjaaja Virpi Suutarin tv-dokumentille Kuka minä olen myönnettiin ennakkovalmistelutukea 6000 euroa. Kyseessä on Intiimi ja peloton elokuva identiteetin murtumisesta muistisairaaksi diagnosoinnin jälkeen. Elokuva seuraa vuosia keski-ikäistä päähenkilöään Päiviä ja hänen kahta poikaansa äidin sairauden äärellä.

Tuotantotukea sai myös muun muassa käsikirjoittaja ja ohjaaja Juha-Pekka Tanskasen tv-dokumentti Barcelona tai kuolema (10 000 €), joka käsittelee yhteiskunnan ulkopuolella elävien paperittomien siirtolaisten taistelua Barcelonassa.

Ohjaaja Heikki Kujanpään pitkä elokuva Suomen hauskin mies (15 000 €) pohjautuu sata vuotta sitten tapahtuneeseen tosikertomukseen, jossa kuolemaan tuomittu punavanki saa teatteriryhmineen viimeisen mahdollisuuden uuden oikeudenkäynnin toivossa.

Tuottaja Kirsi Rostamon radio-ohjelmasarja Armoa 2017 (6000 €) kertoo laajasti kirkon reformaation merkkivuodesta.

Kirkon mediasäätiö tukee ja edistää uskontoa ja elämänkatsomusta käsittelevien ohjelmien tekemistä, levittämistä ja esittämistä valtakunnallisissa medioissa Suomen evankelis-luterilaisen kirkon arvoperustalta lähtien. Kirkon mediasäätiö on perustettu vuonna 2005.

2016-12-20 13:53:43.0