Kellot soivat uudenvuodenyönä 100-vuotiaalle Suomelle

Luterilaisen kirkon seurakunnissa aloitetaan itsenäisyyden juhlavuosi kirkonkellojen iloisella juhlasoitolla 1.1.2017 yöllä vuoden vaihtuessa uudeksi.

Jyväskylän seurakunnassa soivat ainakin pääkirkon Taulumäen, Kaupunginkirkon, Kuokkalan, Palokan ja Säynätsalon kirkon kellot. Juhlavuoden vietto huipentuu kirkoissa itsenäisyyspäivän jumalanpalveluksiin. Jyväskylän seurakunnan yksi päätapahtumista on Vanhan hautausmaan restauroidun sankarihautausmaan juhla kaatuneiden muistopäivänä toukokuussa.

Itsenäisyyden juhlavuoden ohella seurakunnissa vietetään 2017 reformaation merkkivuotta. Martti Lutherin aikana 500 vuotta sitten käynnistynyt reformaatio on merkittävästi vaikuttanut suomalaisen yhteiskunnan kehitykseen, joten juhlien aiheet tukevat toisiaan.

2016-12-30 13:15:01.0