Ysikymppiset avaa kirkon ovet koko viikoksi

Säynätsalon kirkon 90 vuotta juhlitaan loppiaisen messussa ja kakkukahveilla. Kirkossa ja seurakuntakodilla on seuraavalla viikolla avoimet ovet.
Säynätsalon kirkko_THUMB.jpg

Säynätsalon kirkko täyttää 90 vuotta loppiaisena. Merkkipäivää vietetään juhlamessun ja juhlakahvien merkeissä. Säynätsalon kirkossa ja seurakuntakodilla on avoimet ovet koko seuraavan viikon arkipäivät eli

9.-13.1. klo 9-20.

Säynätsalon kirkon lahjoitti seurakunnalle kauppaneuvos Hanna Parviainen, paikallisten tehtaitten silloinen omistaja. Ajatus kirkon rakentamisesta paikkakunnalle oli jo Hanna Parviaisen vanhempien, teollisuuden tällä paikkakunnalla aloittaneiden, Johan ja Maria Parviaisen. Kirkko vihittiin loppiaisena 6.1.1927.

Kirkon suunnitteli arkkitehtiprofessori Armas Lindgren, tunnettujen arkkitehtien Eliel Saarisen ja Herman Gezelliuksen työtoveri ja Alvar Aallon arkkitehtuurin opettaja. Avustajana suunnittelutyössä oli arkkitehti Bertel Liljequist. Kirkko edustaa kansallisromanttis-historistista tyyliä. Sekä kirkon ulkoisessa olemuksessa että sisätilan interiöörissä voidaan nähdä piirteitä useista eri tyyleistä. Professori Riitta Nikulan arvion mukaan Säynätsalon kirkko on arkkitehtonisesti merkittävä aikakautensa kirkkorakennus. Se on hänen arvionsa ja myös parhaiten säilynyt Lindgrenin piirtämistä kirkoista, koska siinä on tehty vähiten ajattelemattomia muutoksia.

Lisätietoa kirkon arkkitehtuuristaLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Säynätsalon kirkko täyttää 90 vuotta loppiaisena. Merkkipäivää vietetään juhlamessun ja juhlakahvien merkeissä. Säynätsalon kirkossa ja seurakuntakodilla on avoimet ovet 9.-13.1. klo 9-20.

2017-01-03 13:46:01.0