Monica ja Ami Aspelund konsertoivat Taulumäellä

Aspelundit 4 © Markku Mattila_M.jpg

Saaran tyttäret -ohjelma on sekä konsertti että kertomus siitä, miten Israelin kansa syntyi kahdestatoista heimosta. Samalla se on kertomus naisista, jotka synnyttivät nämä heimot, ja heidän elämästään. Ensimmäisen Mooseksen kirjan naiset ovat Saara, Haagar, Rebekka, Lea ja Raakel, ja heitä yhdistivät sama kaipaus, nöyryytys, tuska ja onni yhdistivät heitä.

Monica ja Ami Aspelund ovat poimineet tekstit suoraan ensimmäisestä Mooseksen kirjasta. Konsertin musiikki koostuu tutuista negrospirituaaleista, gospeleista kuten Sometimes I feel like a motherless child, Armolaulu (Amazing Grace) Hevenu Shalom, Hinematov ( Hyvä on ihmisen olla), sekä sävelletyistä Topelius-runoista, Anna-Mari Kaskisen sanoituksista ja uusista sävellyksistä. Jyväskylässä konsertin kesto on 40 min.

Monica Aspelund on asunut pitkään Floridassa, mutta nyt hän on kotiutunut Suomeen. Hänen musiikillinen identiteettinsä on lähinnä jazzlauluissa ja -balladeissa. Ohjelmistossa osittain omia sävellyksiä ja sanoituksia, joita hän esittää mm. Petrescu-veljesten kanssa. Parhaiten hänet muistetaan Euroviisu-edustuksesta Lontoossa vuonna 1977. Lapponia-kappale tuotti kymmenennen sijan.

Viime vuosina hän on esiintynyt myös kirkkokonserteissa ja hän on opiskellut Uppsalassa Vanhan testamentin kirjoja sekä heprean kielen alkeet.

Ami Aspelund on pitkän linjan artisti. Hän edusti Suomea Euroviisuissa Fantasia-kappaleella Munchenissä 1983. Samaten hän teki useita floorshow-ohjelmia ympäri Suomea.

Viime vuosina Ami on esiintynyt teatterissa ja musikaaleissa Hän on myös sertifioitunut CVT-laulutekiikan opettaja. Hän on myös tuottanut omia ohjelmia sekä yksin että yhdessä siskonsa Monican kanssa. Saaran Tyttäret -konsertti  on siskosten neljäs yhteinen tuotanto.

Säestäjä Jasse Varpama on säveltäjä, sanoittaja, äänittäjä ja tuottaja, luennoitsija sekä säestysopetuskirjan Musiikki kuuluu sinulle kirjoittaja.

Saaran tyttäret -konsertti Taulumäen kirkossa lauantaina 1.4. klo 18. Monica ja Ami Aspelund laulu, Jasse Varpama säestys.
Konsertti on osa Sana elämään -iltaa, jossa hartauskirjailija Juha Vähäsarja puhuu lohdutuksen Jumalasta.

Wed Mar 15 16:11:00 EET 2017