Seurakunnan talouskuri jatkuu tiukkana

Jyväskylän seurakunnan taloussuunnitelma vuosille 2018-20 näyttää miinusta. Kirkkoneuvostolle keskiviikkona esitelty alustava suunnitelma osoittaa, että tämän hetkisen tiedon valossa seurakunnan talous jää koko kolmivuotisella suunnittelukaudella 3,4 miljoonaa euroa alijäämäiseksi. Lukuun ei sisälly investointikuluja.

Seurakunta joutuu tiukentamaan talouskuriaan siten, että toimintamenoja leikataan kautta linjan kolme prosenttia kuluvan vuoden budjettiin verrattuna. Arvioinnin johtokunnan lausunnon mukaan vuosikate ei riitä investointien seurauksena olevien poistojen rahoittamiseen.

Johtokunta muistuttaa myös, että taloussuunnittelussa ja budjetoinnissa tulisi päästä jo valmisteluvaiheessa talouden tasapainoisuuteen. Käyttötalouden tasapainottamiseksi seurakunnan on jatkettava henkilöstösuunnitelman toteuttamista ja kiinteistöstrategian päivitystyössä on korotettava tavoitteiden tasoa. Näin siksi, että tiedossa olevat investointitarpeet ylittävät merkittävästi seurakunnan omat rahoitusmahdollisuudet.

Lisätietoja: hallintojohtaja Anu Lajunen 050 340 9888

Wed Apr 26 20:50:17 EEST 2017