Kirkon kevätjuhlassa istutetaan omenapuita

Helatorstaina vietetään kirkon kevätjuhlaa. Silloin Jyväskylän seurakunnassa juhlitaan yhdessä ja istutetaan omenapuu kirkkojen pihaan reformaation merkkivuoden kunniaksi.

olavi_ja_omenapuu04_edit_THUMB.jpg

Reformaation merkkivuoden symbolina toimiva omenapuu on teemana helatorstain juhlallisuuksissa ympäri Jyväskylän seurakuntaa. Helatorstaina istutetaan omenapuu kirkkojen pihaan muistoksi reformaation merkkivuodesta. Samalla kokoonnutaan jumalanpalvelukseen ja yhteiseen ruokapöytään juhlistamaan kevättä.

Omenapuun istuttaminen on toivon symboli, joka muistuttaa uskosta tulevaisuuteen.

Omenapuuksi on valittu Paratiisiomenapuun nimellä tunnettu koristeomenapuu, joka jo nimensäkin puolesta sopii hyvin istutettavaksi kirkkomaalle. Ylipuutarhuri Olavi Kiven  mukaan puu kestää hyvin Suomen vaativia olosuhteita. Parhaimmillaan omenapuut tuovat iloa vuosikymmenten ajaksi.

Lajikkeessa on runsas, valkoinen kukinta, joka muistuttaa myös Suomen 100-vuotisjuhlavuodesta. Viittaahan valkoinen väri vahvasti suomalaisuuteen.

Omenapuita kirkkojen pihoihin istutetaan harvemmin, siksi Kivi iloitsee erityisesti tästä merkkivuoden valinnasta.

– Suomalaiset heräävät kevääseen, kun omenapuut kukkivat. Se on merkki kasvun alkamisesta. Omenapuun tuoksu ja kauneus pysäyttää.

Kivi toivoo, että kukkaan puhkeava Paratiisiomenapuu muistuttaisi joka kevät reformaation merkkivuodesta ja helatorstain ainutlaatuisesta juhlapäivästä.

– Ehkä omenapuun ympärille voisi joskus myöhemmin kokoontua yhteen samoissa merkeissä, Olavi Kivi sanoo.

Istuta omenapuu -tapahtuma toteutetaan kaikissa alueseurakunnissa. Helatorstain juhla alkaa kirkoissa jumalanpalveluksella, jonka päätteeksi soitetaan kirkonkelloja. Jumalanpalveluksen jälkeen istutetaan omenapuu ja ruokaillaan yhdessä.

Tue May 16 10:16:01 EEST 2017