Kirkon superviikonloppu Turussa ja Helsingissä

KirkkopaivatTurku4_S.jpg

Tulevana viikonloppuna 19.-21.5. järjestettävät Kirkkopäivät Turussa ja Kirkon musiikkijuhlat Helsingissä keräävät kaupunkeihin tuhansia tapahtumavierailijoita. Kirkkopäivien yhteydessä Turussa vietetään myös Suomen Lähetysseuran Lähetysjuhlia, jotka aloittavat samalla kirkollisten kesäjuhlien kauden.

Kirkkopäivillä keskustellaan mm. paperittomista ja rauhasta

Kirkkopäivät tuo Turkuun yhteiskunnan vaikuttajia ja kiinnostavia keskusteluja. Perjantaina Logomossa keskustellaan paperittomien tilanteesta Suomessa. Keskusteluun osallistuu muun muassa sisäministeriön kansliapäällikkö Päivi Nerg.

Uskonnot, rauha ja kotoutuminen -seminaarissa perjantaina Logomassa puhuu pääministeri Juha Sipilä. Seminaarissa tarkastellaan uskontojen merkitystä rauhan edistämisessä ja sen päätteeksi järjestetään uskontojen rauhankävely.

Kirkkopäivillä vierailevat myös tasavallan presidentti Sauli Niinistö sekä presidentti Tarja Halonen. Presidentti Halonen saapuu arkkipiispa Kari Mäkisen vieraaksi Tuomiokirkkoon perjantaina klo 19. Presidentti Niinistö puolestaan keskustelee emerituspiispa Eero Huovisen kanssa elämästä, Suomesta ja oikeudenmukaisuudesta Logomossa lauantaina klo 13.

Kirkkopäivien päätösmessua vietetään sunnuntaina klo 12 Tuomiokirkontorilla. Ekumeeninen Suvivirsikirkko lähetetään myös Yle TV1:ssä suorana lähetyksenä. Messun yhteydessä siunataan Suomen Lähetysseuran ulkomaantyöhön lähtevät lähetystyöntekijät.

Lähetysjuhlia vietetään ensi kertaa yhdessä Kirkkopäivien kanssa

Suomen Lähetysseuran järjestämillä Lähetysjuhlilla pohditaan tänä vuonna muun muassa sitä, miksi kirkko kasvaa Etiopiassa ja Tansaniassa. Perjantaina klo 14 Mikaelin seurakuntakodissa alkavaan keskusteluun osallistuu piispa Fredrick Shoo Tansaniasta.

Lauantain ohjelmassa Logomossa keskustellaan siitä, mikä on yksilön ja kirkon rooli sotien, konfliktien ja ilmastokatastrofien keskellä. Klo 9 alkavassa keskustelussa aiheesta puhuvat muun muassa politiikan tutkija, dosentti Sami Borg ja pastori, tutkija Marjaana Toiviainen. Klo 10.30 puhutaan rauhantyöstä Namibiassa ja Syyriassa. Sodan vaikutuksia ja rauhan edellytyksiä pohtivat namibialainen ja syyrialainen rauhantekijä sekä Suomen Lähetysseuran rauhantyön asiantuntijat.

Turussa juhlistetaan myös Lähetysseuran 50-vuotista musiikkityötä. Lauantaina klo 13 Turun Konserttitalolla järjestettävässä juhlassa esiintyvät Amani, Cumina, Furahakören, Jakaranda, Safarikuoro, Xaris Finland ja Unelma, joka etsii tietään.

Lähetysjuhlat järjestetään nyt ensi kertaa yhdessä Kirkkopäivien kanssa.

Kirkon musiikkijuhlilla suurkuoro esittää Händelin Messias-oratorion

4 000 seurakuntien kuoro- ja musiikkiryhmäläistä eri puolilta Suomea kokoontuu Helsinkiin Kirkon musiikkijuhlille. Juhlien ohjelmassa kuullaan sekä entuudestaan tuttua ja rakastettua musiikkia että juhlia varten sävellettyjä kappaleita.

Viiden vuoden välein järjestettävillä juhlilla lauletaan tällä kertaa Händelin Messias-oratorion lyhennetty versio, joka kokoaa Tuomiokirkon portaille 900 laulajan suurkuoron. Lauantaina klo 19 esitettävä Messias kuullaan nyt ensi kertaa tässä laajuudessa.

Lauantaina Senaatintorilla lauletaan myös Stadin Suvivirren kevätlauluja klo 16.30. Sunnuntaina Senaatintorilla klo 12 kokoonnutaan juhlamessuun, jossa saarnaa piispa Irja Askola. Messussa kuullaan Musiikkijuhlien 2017 tilausteokset.

Juhlat päättyvät sunnuntain Syntisen virret ja tanssijan taivas -yhteislaulutapahtumaan, jonka solistina laulaa Jesse Kaikuranta.

Kirkon musiikkijuhlat 2017 järjestää Suomen kirkkomusiikkiliitto, Suomen kanttori-urkuriliitto, Kirkkohallitus, Kirkkopalvelut ja Helsingin seurakunnat. Seurakuntien musiikkitoiminta keräsi vuonna 2016 yhteensä 45 500 laulajaa ja soittajaa.

Fri May 19 10:25:22 EEST 2017