Taiwanin kilpailuhenkisyys näkyy kirkon työssä

Laura Kääriäisen työ vie pidätyskeskuksiin ja naistenvankilaan Taipeissa. Jukka Kääriäinen kouluttaa pienen vähemmistökirkon työntekijöitä ja maallikoita. Kääriäiset kertovat Kuokkalan kirkossa työstään Taiwanilla, maassa, joka vilisee paikallisen uskonnon suojelusjumalia.
Jukka Kääriäinen jakaa ehtoollista Hsinchun seminaarissa 2 muokattu_THUMB.jpg

Taiwanin 23 miljoonasta asukkaasta enemmistö kannattaa taolaisbuddhalais-konfutselaista kansanuskontoa, joka tarjoaa oman suojelusjumalan lähes joka elämänalueelle. Kristittyjä Taiwanissa on noin viisi prosenttia väestöstä. Luterilaisia kirkkoja on kuusi ja niissä jäseniä kaikkiaan noin 12 000.
Suomen Lähetysseuran työntekijät toimivat nuorisotyössä, evankelioimistyössä sekä maahanmuuttajatyössä. Seurakuntatyön perustana ovat jumalanpalvelukset, kotikäynnit, pyhäkoulut, naisten- ja nuortenpiirit sekä englanninpiirit. Isommissa seurakunnissa on myös solutoimintaa, joka tarjoaa uusia mahdollisuuksia ihmisten tavoittamiseksi.

Hsinchun kaupungissa sijaitseva teologista opetusta tarjoava Kiinan luterilainen seminaari kouluttaa työntekijöitä ja maallikoita Taiwanin kuudelle luterilaiselle kirkolle. Maallikkokoulutus on tärkeää työvoimapulaa potevissa kirkoissa. Kirkon radiotyökeskus lähettää kristillisiä radio-ohjelmia saaren eteläosiin. Radiotyöntekijät toimivat myös lähiötyössä ja vierailevat kouluissa sekä vankiloissa.

Huumeet suuri ongelma

Huumeiden käyttö on Taiwanissa suuri ongelma. Yhtenä syynä voidaan pitää kilpailuhenkistä yhteiskuntaa, jossa arvostetaan rahaa ja menestystä. Huumekaupassa myös liikkuvat suuret rahat ja nopea ansio houkuttaa. Kirkon ensimmäinen huumevieroituskeskus, Viiden tuulen majatalo, perustettiin vuonna 1992.
Nyt päihde- ja huumetyötä tehdään kolmessa keskuksessa. Miesten ja naisten keskuksien lisäksi 12-18-vuotiaille pojille toimii ”Adam-koti”, jonne poikia lähetetään valtion oikeuslaitoksen tai sosiaalitoimen kautta. Kristillinen huumetyö on saanut tunnustusta ja taloudellista tukea Taiwanin hallitukselta. Ongelmaisten nuorten määrän hälyttävä lisääntyminen on antanut kirkon työlle uusia haasteita.

Kuva: Jukka Kääriäinen jakaa ehtoollista Hsinchun seminaarissa. (Suomen Lähetysseura)

Laura ja Jukka Kääriäinen Kuokkalan kirkon lähetysillassa ke 19.7. klo 18.

2017-07-14 10:33:00.0