Harvinaiset soittimet tuovat Pilven kämmenelle

Duo Dryades aloittaa Kesäkonsertit 2017 -sarjan Jyväskylän Kaupunginkirkossa 18.7. Pilvi kämmenellä -konsertilla. Yhtye koostuu decacordisti Mari Mäntylästä ja bandoneonisti Kristina Kuusistosta.
duo-dryades-kurhaus.jpg

Duo Dryades on instrumenttiensa puolesta harvinainen kokoonpano. Decacorde on kymmenkielinen kitaran harvinainen muoto, jolle on ominaista tumma ja syvä äänenväri neljän matalan lisäkielen ansiosta. Bandoneon on harmonikan pieni sukulainen, jonka laajemmin tunnetuksi teki säveltäjä Astor Piazzolla, joka sävelsi soittimelle paljon teoksia.

Pilvi kämmenellä -konsertissa Duo Dryades kuvaa musiikilla suomalaista sielunmaisemaa, joka nauttii impressionistisesta hetkeen pysähtymisestä ja
tulisistakin argentiinalaisista sävyistä. Konsertissa kuullaan teoksia muun muassa Jean Sibeliukselta, Claude Debussylta, Astor Piazzollalta, Tomas Gubitschilta ja
Heikki Valpolalta. Teokset tuovat esiin hyvin decacorden ja bandoneonin ainutlaatuiset piirteet.

Duo Dryades on toiminut vuodesta 2002. Duo on julkaissut kolme albumia, joista etenkin toinen levy Speira (Alba 2010) on saanut paljon suitsutusta ja Emma-ehdokkuuden
klassisten levyn sarjassa 2011. Duo konsertoi aktiivisesti kotimaassa ja ulkomailla aina Kiinaa ja Libanonia myöten. Lisäksi duo on myös sovittanut paljon musiikkia luodakseen uutta ohjelmistoa harvinaiselle kokoonpanolleen. Yhtyeen laaja repertoaari ulottuukin tangosta nykymusiikkiin.

Pilvi kämmenellä -konsertti Kaupunginkirkossa tiistaina 18.7. klo 19.

Liput (15/10/5 €) konserttiin ovelta tuntia ennen. Kesäkonsertteja kuullaan joka tiistai klo 19 18.7-29.8.

Fri Jul 14 14:21:10 EEST 2017