Jalkapallo ja kristinusko kimpassa Mongoliassa

Urheilu on musiikin lisäksi asia, joka tuo eniten ihmisiä yhteen maailmassa. Koska urheilutyötä tekevät lähetit ovat yhdistäneet kaksi sydämen intohimoa, uskon ja urheilun, tuloksena on syntynyt sitoutunutta kirkon työtä maailmalla.

Niko Ijäs vietti lapsuutensa lähetyslapsena Taiwanilla. Jo pienenä hän tiesi, että haluaa yhdistää lähetyksen ja jalkapallon. Lapsuuden unelma toteutuu nyt Mongoliassa.
Ijäs kertoo keskiviikkona Lehtisaaressa, miten uskonto ja urheilu natsaavat toistensa kanssa.

- Urheilulähetystyön parissa mongolialaiset lapset ja nuoret oppivat elämässä tarvittavia taitoja ja asenteita: joukkuetoveria kannustetaan ja kaverista pidetään huolta. Voittoa arvostetaan, mutta olennaista ovat toiminnan läpäisevät arvot, Ijäs sanoo.

Hän johtaa Mongoliassa FLOM Sports Clubia Se on vuoden 2014 alussa perustettu urheiluseura.
Yhdessä vaimonsa diakoni, sosionomi Marijan kanssa hän parantaa mongolialaisten elinoloja paitsi urheilun avulla, myös diakonisesti. Marijan vastuulla on muun muassa terveellisen ruokavalion opettaminen.

Urheilulähetit avustajineen ovat lyhyessä ajassa laajentaneet lajivalikoiman jalkapalloon, koripalloon ja lentopalloon, sekä tuoreimmaksi myös jousiammuntaan.

Toiminnassa keskeistä ovat erilaiset urheilutapahtumat. Niissä lapset ja nuoret oppivat sosiaalisia taitoja ja arvoja, joita tarvitaan elämässä yleisestikin. Pelien tuoksinassa lapsia ja nuoria kutsutaan mukaan seurakuntien toimintaan. Seurakuntien yhteydessä toimivissa urheilujoukkueissa pelaajat voivat hiljentyä myös hartauksiin.
Lähetysyhdistys Kylväjä tekee työtä alueilla, joissa on vain vähän kristittyjä ja kirkkoja.

Urheilulähetysilta Lehtisaaressa 2.8. klo 16.15 - 17.30.
Lähetysyhdistys Kylväjän lähetti Niko Ijäs kertoo Mongoliassa tehtävästä työstä.

Niko Ijäs kertoo youtubessa työstään Mongoliassa:

2017-08-01 11:39:01.0