Leikkaukset vaarantavat heikoimmassa asemassa olevia

Hallituksen suunnittelemat leikkaukset kehitysyhteistyömäärärahoihin merkitsee sitä, että jopa miljoonat ihmiset jäävät vaille apua.

Hallitus aikoo leikata Suomen kehitysyhteistyömäärärahoja 43 prosentilla. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että joissain maissa työ on vaarassa loppua kokonaan. Jopa miljoonat jäävät vaille apua.

- Leikkaukset kansalaisjärjestöjen ja humanitaarisen avun osalta ovat enemmän kuin dramaattiset. Voi olla, että usean kansalaisjärjestön toiminta käy mahdottomaksi tai jopa kokonaan loppuu. Miljoonat avuntarvitsijat jäävät ilman apua. Näin Suomikin on omalta osaltaan lisäämässä pakolaisvirtaa Eurooppaan, sanoo Kirkon Ulkomaanavun toiminnanjohtaja Jouni Hemberg.
- Suomi siirtyy jatkossa globaalisti kehitysyhteistyön tukijoiden kevyeen sarjaan. Suomen kehitysyhteistyömäärärahat putoavat 0,3 prosentin tasolle bruttokansantuotteesta. Samalle tasolle, joka on EU:ssa sovittu tavoitteeksi Romanian ja Bulgarian kaltaisille valtioille. Kaikki tämä viestii siitä, että Suomi ei ole sitoutunut kansainväliseen yhteistyöhön,
muistuttaa Kirkon Ulkomaanavun vaikuttamistyön päällikkö Katri Suomi.

Kirkon Ulkomaanavun sivuiltaLinkki avautuu uudessa välilehdessä löytyy lisätietoja leikkausten vaikutuksista.

Mon Jun 22 11:36:36 EEST 2015