Kiiltävät soi -konsertti juhlii käsikello-orkesteria

käsikellot_XL.jpg

Käsikello-orkesteri Kide täyttää kymmenen vuotta. Pyöreitä vuosia juhlistetaan musiikin merkeissä Kiiltävät Soi -juhlakonsertilla lauantaina 30.9. klo 18 Kuokkalan kirkossa. Kidettä johtaa Sari Eirtola-Loukola.

Kiden juhlakonsertin ohjelma koostuu klassisesta, kevyestä ja hengellisestä käsikelloille sovitetusta musiikista Suomesta ja maailmalta. Konsertissa kuullaan muun muassa Sibeliuksen Valse Triste, jonka orkestraation käsikelloille on tehnyt Kide-orkesterin soittaja ja varajohtaja Suvi Airaksinen; suomalaisille niin tuttu Sibeliuksen Finlandia yhdysvaltalaisen Cathy Moklebustin sovituksena Be Still, My Soul sekä uutta suomalaista musiikkia; Suvi Airaksisen säveltämä Unelmia.

Taipuvatko käsikellot suomalaiseen tangoon?

Konsertissa kuullaan nyt ensimmäistä kertaa, miten käsikellot taipuvat suomalaiseen tangoon: Kiden solistina vierailee viime vuoden tangokuningatarfinalisti Raisa Laine ja ”Vie meidät rakkauteen”. Panis Angelicus-kappaleessa solistina esiintyy Kiden johtaja Sari Eirtola-Loukola. Konsertissa esiintyvät kaksi tanssiparia argentiinalaisen tangon yhdistyksestä Tango Arcónista sekä Kuokkalan alueseurakunnan Stemma-kuoro.  Lisäksi konsertissa kuullaan kolmen käsikello-orkesterin yhteisesitys.

Käsikello-orkesteri Kide juhlistaa omalla konsertillaan samalla 100-vuotiasta Suomea – Suomi 100. Käsikellojen konserteissa myös yleisö pääsee aina osallistumaan.

– Konsertin päätteeksi yleisö saa tulla tutustumaan käsikelloihin ja kokeilemaan, miten niitä voi soittaa, ja niin myös juhlakonsertissa, soittajat vinkkaavat.

12 soittajaa – 96 kelloa

Käsikello-orkesterissa on 12 vakituista soittajaa ja kaksi varasoittajaa. Soittimena orkesterilla on kolme oktaavia pronssiseoksesta valmistettuja käsikelloja ja viisi oktaavia Chimes-putkikelloja, yhteensä 96 kelloa.  Kide on konsertoinut ja esiintynyt erilaisissa tilaisuuksissa kotimaassa ja ulkomailla mm. Yhdysvalloissa, Unkarissa, Saksassa, Virossa ja Ruotsissa.

Käsikello-orkesterin Kiden toiminta käynnistyi syksyllä 2007 Jyväskylän seurakunnan musiikkitoimintana. Ajatuksen käsikello-orkesteritoiminnasta Jyväskylään toi Kiden kapellimestari Sari Eirtola-Loukola Amerikan-tuliaisinaan. Jyväskyläläis-muuramelaiseen kelloperheeseen kuuluu Kiden lisäksi Clarabella, jonka toiminta alkoi 2008 ja Säde, joka aloitti toimintansa 2016. Kahta ensiksi mainittua johtaa Sari Eirtola-Loukola ja Sädettä Suvi Airaksinen. Nykyisin käsikello-orkesterit ovat Jyväskylän kansalaisopiston musiikkitoimintaa.

Käsikellojen soittaminen on lähtöisin 1600-luvun Englannista ja tavasta harjoitella kirkonkellojen soittoa pienillä kelloilla. Käsikellot muodostavat pianon kaltaisen kokonaisuuden ja musiikki syntyy soittajien yhteistyöllä.

www.kasikellot.com

Kiiltävät Soi – Käsikello-orkesteri Kiden 10-vuotisjuhlakonsertti lauantaina 30.9. klo 18 Kuokkalan kirkossa Jyväskylässä. Liput 10 euroa.

2017-09-12 10:06:00.0