Kirkko kutsuu suomalaisia kirjoittamaan teesejä

Suomen evankelis-luterilainen kirkko kutsuu suomalaisia laatimaan tuoreita teesejä otsikolla Yhdessä - Armo on sitä, ettei jää yksin. Teesien kirjoitusta ja niistä tykkäämistä varten on avattu verkkosivusto, jonka osoite on teesit2017.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä. Sivusto on myös ruotsiksi.

Omassa teesissä voi pohtia, mikä tekisi maailmasta, Suomesta ja omasta kotipaikasta paremman paikan kaikille, ja mitä olisi valmis itse tekemään sen hyväksi, että maailmassa mennään yhdessä eteenpäin, eikä kukaan jää yksin.

Jos joku vei sanat suusta, voi kirjoitetuista teeseistä myös tykätä, ja näin olla valitsemassa teeseistä ne parhaimmat. Teesejä voi kirjoittaa 24.10. saakka. Päivän teesin voi tilata omaan sähköpostiin.

Martti Luther käynnisti reformaation julkaisemalla teesinsä anekaupan väärinkäytöksiä vastaan 31.10.1517. Reformaatio muokkasi voimakkaasti yhteiskunnan rakenteita, koulutusjärjestelmää, köyhäinhoitoa ja vallan jakautumista maallisten hallitsijoiden ja kirkon välillä. Se myös jakoi läntisen kirkon.

Tuoreet teesit julkaistaan 31.10.2017 – tasan 500 vuotta sen jälkeen, kun Lutherin kuuluisat teesit näkivät päivänvalon. Sata tykätyintä teesiä luovutetaan lokakuussa suomalaisille päättäjille, seurakunnille ja arkkipiispa Kari Mäkiselle.

#teesit2017-hanke on osa reformaation merkkivuotta sekä Suomen itsenäisyyden juhlavuotta.

2017-09-13 13:48:48.0