Piispa Askola puolustaa monikulttuurista Suomea

Helsingin piispa Irja Askola osallistuu mielenosoitukseen monikulttuurisen Suomen puolesta. Kirkon tie on kulttuurienvälisen vuorovaikutuksen tie.

Helsingin piispa Irja Askola osallistuu tiistaina 28.7. Kansalaistorilla järjestettävään mielenosoitukseen avoimen ja monikulttuurisen Suomen puolesta.

- Olen mieluusti mukana Kansalaistorilla, jossa puolustetaan avointa Suomea, Askola sanoo.
- Tässä kokoontumisessa näyttäytyy suomalaisen sielu: me muistamme sen, mitä nälkä, vierasviha ja ulkopuolisuus merkitsevät, ja senkin tiedämme, miten monet maat ovat meitä suomalaisia vastaanottaneet.

- Älä pelkää pelkoasi – katsele ja kuuntele rauhassa. Tervetuloa toivottamaan uudet ihmiset osaksi yhteisöjämme” Askola lisää.

Kirkon tie on kulttuurienvälisen vuorovaikutuksen tie

Kirkko on käyttänyt voimakkaan moninaisuutta ja avoimuutta puolustavan puheenvuoron tulevaisuusselonteossaan Kirkkona monikulttuurisessa yhteiskunnassa (2014).
- Kirkon tulee toimia muukalaisvihamielisyyttä ja rasismia vastaan. Kirkon tie on sovituksen ja kulttuurienvälisen vuorovaikutuksen tie, selonteossa todetaan.
Selonteossa muistutetaan, että moninaisuus on osa Jumalan luomistyötä. Kirkon sanoma ylittää kulttuurien rajat, ja kristittynä elämiseen kuuluu vieraanvaraisuus.
- Jako valtakulttuuriin ja vähemmistöihin ei ole kirkon identiteetin mukainen. Evankeliumi ohjaa näkemään ihmiset tasavertaisina. Yksi ei ole isäntä ja toinen vieras. Kaikki saavat nauttia Jumalan vieraanvaraisuudesta, joka yhdistää ihmiset toisiinsa.

Kirkko puolustaa aitoa vuorovaikutusta, avointa ja kunnioittavaa keskustelukulttuuria. Kulttuurienvälistä vuorovaikutusta tarvitaan yhteiskunnan kaikilla tasoilla.

”Kokemukset joukkoon kuulumisesta vähentävät ennakkoluuloja ja niin enemmistön kuin vähemmistöjen kääntymistä sisäänpäin.

(Kirkon tiedotuskeskus)

2015-07-27 14:10:34.0