Viipurissa sijaitseva turvakoti Dikoni tarvitsee uudet tilat

Viipurissa sijaitsevaan turvakoti Dikoniin jonottaa koko ajan uusia asukkaita. Akuutissa kriisissä oleville perheille tarvitaan nykyistä enemmän asuintilaa.
Viipurissa toimiva lasten turvakoti Dikoni joutuu vajaan kahden vuoden sisällä lähtemään nykyisistä toimitiloistaan. Nyt Dikonille suunnitellaan tilavampaa uudisrakennusta, joka toteutettaisiin Lähetysseuran Lasten Pankin tuen turvin.

Turvakoti Dikoni perustettiin Viipuriin 1990-luvulla Lahden Diakoniasäätiön aloitteesta. Vuonna 2010 turvakoti siirtyi Inkerin kirkon vastuulle, ja Lähetysseura alkoi tukea turvakodin toimintaa.

Köyhyys, alkoholismi ja asunnottomuus ovat perheiden suurimmat ongelmat. Monet Dikonista apua saavat perheet ovat myös paperittomia maahanmuuttajia. Näiden perheiden lapset eivät automaattisesti pääse kouluun. Dikoni auttaakin perheitä vaadittavien dokumenttien hankinnassa.

Parin kolmen vuoden ajan Dikonin toimintaa on kehitetty voimakkaasti. Turvakoti on saanut toiminnastaan tunnustusta viranomaisilta, viimeksi Leningradin alueen lapsiasiavaltuutetulta Tamara Litvinovalta. Dikonin toimintatapa on uudenlainen Venäjällä, koska siinä pyritään näkemään perheen kokonaisvaltainen tilanne ja mahdollistamaan lasten paluu koti- ja perheympäristöönsä.

Dikonissa asuu jatkuvasti 22 lasta.  Huoneistoon on majoitettu hätätilanteissa ajoittain vanhempia lapsineen.  Turvakodin johtajan Viktoria Shutovan mukaan Venäjän normit sallisivat nykytiloissa vain 12 lasta, mutta viranomaiset ovat sallineet ylipaikoille otetut lapset, koska avun tarve on suuri.

Turvakotiin jonottaa koko ajan uusia asukkaita. Akuutissa kriisissä oleville perheille tarvitaan nykyistä enemmän asuintilaa.

Venäjällä suunnitellaan lainmuutosta, joka astuu voimaan huhtikuussa 2017. Sen mukaan Dikonin kaltaiset organisaatiot eivät voi enää toimia asuinkerrostalojen tiloissa.

Koska toiminnalle sopivaa valmista taloa on vaikea löytää, uuden toimitalon rakentaminen on parempi vaihtoehto. Näin rakennus voidaan suunnitella käyttäjien tarpeiden pohjalta.

Inkerin kirkko kannattaa rakennushanketta, koska Dikonin työ nähdään kirkossa tärkeänä toimintana. Kirkko ei pysty tukemaan rakennushanketta taloudellisesti, mutta piispa Aarre Kuukauppi arvelee kirkon piiristä löytyvän rakentamistöihin talkoovoimaa. Myös muut toimijat kutsutaan tukemaan rakennushanketta.

(Suomen Lähetysseura)

Lahjoitustiedot: