Uskonnolliseen väkivaltaan puututtava Israelissa ja Palestiinassa

Juutalaisten ja islamististen ääriryhmien kristittyihin ja kirkkoihin on kohdistunut entistä enemmän uhkailua ja väkivaltaa. Jordanian ja Pyhän maan evankelisluterilaisen kirkon piispa Munib Younan painottaa, että kirkkojen tulee opettaa toisten ihmisten ja uskontojen ymmärtämistä nyt enemmän kuin koskaan.

Suomen Lähetysseura on huolestunut lisääntyvästä juutalaisten ja islamistien ääriryhmien kristittyihin ja kirkkoihin kohdistuvasta uhkailusta ja väkivallasta Israelissa ja Palestiinassa. Myös muualla Lähi-idässä uskonnollinen väkivalta kasvaa.

Jordanian ja Pyhän maan evankelisluterilaisen kirkon piispa Munib Younan painottaa, että kirkkojen tulee opettaa toisten ihmisten ja uskontojen ymmärtämistä nyt enemmän kuin koskaan. Uskonnollista väkivaltaa ei saa hyväksyä. Munib Younan on myös Luterilaisen maailmanliiton puheenjohtaja.

Suomen Lähetysseuran toiminnanjohtaja Seppo Rissanen tukee Younanin uskonnollisille ja valtiollisille johtajille esittämää vaatimusta puuttua uskonnolliseen väkivaltaan ja etsiä malleja rauhan ja sovinnon rakentamiseksi.

Ekstremismiä ja uskonnollista väkivaltaa vastustavassa julkilausumassaan piispa Munib Younan sanoo, että uskonnolliset ääriliikkeet edustavat vääristynyttä uskontoa.

– Valitettavasti näemme merkkejä ekstremismin noususta kaikissa uskonnoissa. Ääriliikkeiden edustajat eivät kuitenkaan uhkaa vain niitä, jotka ovat erilaisia kuin he itse, vaan he ovat uhka myös omille yhteisöilleen, Younan toteaa.

– Enemmän kun koskaan, meidän on opetettava, että monimuotoisuus on arvokasta. Meidän on opetettava, miten tärkeää on nähdä Jumalan kuva kaikissa ihmisissä, myös toista uskontoa, rotua, kulttuuria, sukupuolta, ideologiaa tai perinnettä edustavissa.

Useita uhkauksia ja iskuja viime kuukausina

Kesäkuussa Jerusalemissa jaettiin ääri-islamilaisen ISIS-liikkeen lentolehtisiä, jossa kristittyjä uhattiin tappamisella, mikäli he eivät lähde kaupungista ramadanin loppumiseen mennessä. Kesäkuussa Genesaretin järven rannalla sijaitseva kirkko poltettiin ja elokuun alussa uutisoitiin yhden äärijuutalaisen liikkeen johtajan lausuma, jonka mukaan kaikki kirkot pitäisi polttaa.

Piispa Younan rohkaisee kaikkia kristittyjä puhumaan rohkeasti suvaitsemattomuutta vastaan ja tarkastelemaan omaa puhettamme ja opetustamme niin, ettemme anna väärää todistusta lähimmäisestämme.

Jordanian ja Pyhän maan evankelisluterilainen kirkko pyrkii vahvistamaan uskontojen välistä ymmärrystä ja rauhanomaista rinnakkaineloa muun muassa koulutyössään, jota Suomen Lähetysseurakin tukee. Kirkolla on neljä koulua, joissa opiskelee yhdessä sekä kristittyjä että muslimilapsia, tyttöjä ja poikia.

Lähetysseuralla on Lähi-idässä myös uusi yhteistyökumppani, ekumeeninen ja useiden kirkkojen yhteinen järjestö Middle East Council of Churches - International Christian Committee in Israel, jonka tavoitteena on muun muassa edistää yhteiskunnan sisäistä moniarvoisuutta ja uskontojen välistä tuntemusta.

(Suomen Lähetysseura)

Thu Aug 13 13:30:56 EEST 2015