Kirkkovaltuuston päätöksiä

Seurakunnan leiripaikaksi Vesala

Jyväskylän seurakunnan leiritoiminta keskitetään Vesalaan. Kirkkovaltuusto päätyi äänestyksen jälkeen sille kannalle, että Vesalaan ryhdytään suunnittelemaan uudisrakennusta. Tämä oli myös pohjaesityksenä, mutta Hilkka Illman esitti Inkeri Tuunasen kannattamana toimintojen keskittämistä Koivuniemen leirikeskukseen. Vesalan vaihtoehto voitti äänestyksen 22 -14. Varsinainen rakentamispäätös ja rakennussuunnitelmat tuodaan valtuustoon joulukuussa.

Seurakunnan leirikeskusten kohtalo on ollut seurakunnan päätöksenteossa esillä jo vuosia. Jyväskylän seurakunnalla on kolme leirikeskusta ja kaksi leirimajaa, ja näiden määrää halutaan karsia. Suunnitelmien mukaan seurakunnalla on kymmenen vuoden kuluttua ainoastaan yksi leirikeskus, jonne Jyväskylän seurakunnan leiritoiminta keskitetään.

Vaaleissa palataan vanhaan tapaan

Syksyn seurakuntavaalit järjestetään Jyväskylässä vuoden 2010 vaalien mallilla. Seurakunta jaetaan yhdeksään äänestysalueeseen alueseurakuntien mukaisesti, jolloin varsinaisena vaalipäivänä 18.11. äänestyspaikkoja on kaikkien alueseurakuntien kirkoilla. Viime vaaleissa 2014 seurakunta oli yhtä yhteistä äänestysaluetta, ja varsinaisena äänestyspäivänä vaalipaikkana oli ainoastaan Taulumäen kirkko.

Äänestysalueisiin jakautumisen myötä valtuusto myönsi 65 000 euron lisämäärärahan vaaleja varten. Yhtä useamman äänestysalueen käytäntö vaatii, että jokaiselle äänioikeutetulle lähetetään ilmoituskortti, jonka paino- ja postituskulut ovat arviolta 50 000 euroa. Tämän lisäksi vaalilautakuntaa joudutaan kasvattamaan. Vaalilautakunnan laajentaminen aiheuttaa arviolta noin 15 000 euron lisäkulut.

Seurakunnan tilinpäätös reilusti ylijäämäinen

Jyväskylän seurakunnan tilinpäätös kiri lähes puoli miljoonaa euroa ylijäämäiseksi. Viime vuoden merkittävin investointi oli Korpilahden kirkon peruskorjaus, jonka kustannusarvio oli 5,2 miljoonaa euroa. Peruskorjaus valmistui hiljattain. Positiiviseen tulokseen vaikutti Keskusseurakuntatalon tontin osan myynnistä KOASilta saatu 1,4 miljoonaa euroa.

Kirkollisveroprosentti oli Jyväskylässä viime vuonna 1,45. Jäsenmäärä laski hieman ja oli 95 446. Kaupunkilaisista 68,1 prosenttia kuuluu Jyväskylän seurakuntaan.

Huhtasuon aluekappalaiseksi Paulus Pikkarainen

Huhtasuon aluekappalaisen virkaan on valittu Kempeleen seurakunnan seurakuntapastori Paulus Pikkarainen. Jyväskylän seurakunnan kirkkovaltuusto teki päätöksensä äänestyksen jälkeen. Pikkarainen sai äänestyksessä 29 ja Huhtasuon vt. aluekappalaisena toimiva Päivi Kärkkäinen kahdeksan ääntä.

Huhtasuon aluekappalaisen virkaa haki kaikkiaan seitsemän ihmistä. Virka vapautui, kun edellinen aluekappalainen Mauri Tervonen jäi eläkkeelle.

Lisätietoja: hallintojohtaja Anu Lajunen 050 340 9888

2018-05-29 22:42:00.0