Perjantaina 31.8. vietetään D-dayta – diakonian viran päivää

Ensimmäistä D-dayta – diakonian viran päivää vietetään ensi perjantaina 31.8.2018. Päivän tarkoituksena on tuoda esiin Suomen evankelis-luterilaisen kirkon diakonien työtä ja virkaan vihkimystä. D-day tarkoittaa tiettyä merkittävää päivää tai tärkeän tapahtuman aloituspäivää. Kirjain kuvastaa myös diakoniaa ja diakonian virkaa.

Tapahtuman päiväksi on valittu Suomen kirkon ensimmäiseksi diakonissaksi 1.9.1872 vihityn Matilda Hoffmanin vihkimyspäivää lähinnä oleva arkipäivä. Tänä vuonna päivä on siis perjantai 31.8.

Sisar Matilda ja hänen jälkeensä vihityt diakonissat olivat kehittämässä sairaanhoitoa ja diakoniatyötä sekä edistämässä naisten mahdollisuutta kirkon työhön.

Monien seurakuntien diakoniatyöntekijät näkyvät tapahtumapäivänä katukuvassa. He ovat tavattavissa muun muassa kauppakeskuksissa, kohtaamispaikoissa ja toreilla.

Diakoniatyöntekijän tunnistaa virkaan kuuluvasta vihreästä pantapaidasta tai diakonissan puvusta. Työntekijät kertovat diakoniatyöstään, diakonian virasta ja alan koulutuksesta.

Seurakuntien diakoniatyössä toimi vuonna 2017 noin 1300 työntekijää. Kirkon diakonian päivät järjestetään tänä vuonna Lahdessa 13.–15.9.2018.

Lisätietoja:
Tiina Laine, toiminnanjohtaja, Diakoniatyöntekijöiden Liitto p. 010 219 0303 tiina.laine@dtl.fi
Marko Pasma, asiamies, Diakoniatyöntekijöiden Liitto, p. 050 304 7794 marko.pasma@dtl.fi

2018-08-29 15:18:00.0