Kirkon ulkosuomalaistyön videokampanja muistuttaa kirkon työstä ulkomailla

Tukiverkkosi maailmalla -videokampanja näkyy Helsinki-Vantaan lentokentällä 15.–28.10.2018. Kirkon ulkosuomalaistyön kampanja muistuttaa ulkomaille lyhyeksi tai pidemmäksi aikaa matkustavia, että Suomen evankelis-luterilainen kirkko on ulkosuomalaisten ja turistien tukena 37 maassa.

- Kirkko on siellä, missä suomalaiset asuvat ja matkustavat. Monelle tulee yllätyksenä, että suomalaisen papin voi tavata ja suomenkielistä toimintaa on tarjolla myös monissa turistikohteissa, kirkon ulkosuomalaistyön koordinaattori Päivi Vähäkangas kertoo.

Videokampanja tuo kolme lyhyttä tarinaa lentokentän lähtöporteilla näkyviin näyttöihin.

Monelle ulkomailla asuvalle suomalainen seurakunta tarjoaa tärkeän yhteyden muihin suomalaisiin. Suomalaisissa seurakunnissa ulkomailla järjestetään omalla äidinkielellä säännöllisiä jumalanpalveluksia ja kirkollisia toimituksia kuten kasteita, vihkimisiä ja hautajaisia sekä monia muita tilaisuuksia. Seurakunnasta saa myös apua ja tukea vaihtuvissa elämäntilanteissa.

Vakituisten työntekijöiden lisäksi vuosittain valittavat turistipapit ja  -kanttorit palvelevat suomalaisia lomalaisia ja kausimuuttajia suosituissa lomakohteissa kuten Espanjassa, Kanariansaarilla, Kreikassa ja Kyproksella.

Turistityöntekijät ovat määrä- ja osa-aikaisia. Kausi kestää pääsääntöisesti lokakuusta pääsiäiseen. Matkapapit vierailevat myös Turkin ja Etelä-Amerikan kohteissa. Thaimaassa ja Yhdysvaltojen Floridassa suomalaistoimintaa on ympäri vuoden.

Suomen evankelis-luterilainen kirkko ulkomaillaLinkki avautuu uudessa välilehdessä

2018-10-15 09:18:00.0