Kirkkopäivien ohjelma julkaistu

Jyväskylässä 17.–19.5.2019 järjestettävien Kirkkopäivien ja Lähetysjuhlien yhteinen viikonloppu kokoaa yhteen kirkon työntekijät, luottamushenkilöt, lähetysväen sekä lähialueiden asukkaat. Tämän vuoden tapahtuma järjestetään yhteistyössä Yläkaupungin Yö -festivaalin kanssa.

Kirkkopäivien suosikkiohjelmiin kuuluvat Eero Huovisen isännöimät nojatuolirupattelut suomalaisten vaikuttajien kanssa. Jyväskylään Huovinen on kutsunut vieraakseen Björn Wahlroosin. Nojatuolimatkalla keskustellaan niin elämästä, taloudesta, Suomesta kuin Jumalastakin.

Myös muissa ohjelmissa nähdään kiinnostavia nimiä yhteiskunnan eri tahoilta, kuten arkkipiispa Tapio Luoma ja emerituspiispa Irja Askola, Euroopan parlamentin vahva vaikuttaja Anneli Jäätteenmäki, olympiapikaluistelija Mika Poutala sekä Helsingin kirjamessujen ohjelmajohtaja Ronja Salmi.

Erilaiset kanavat antavat tuiki tärkeää pohdittavaa kaikille yhteiskunnallisista asioista kiinnostuneille. Tapetilla on muun muassa suomalainen köyhyys, joka koskettaa yli 800 000 suomalaista. Köyhyydestä ja siihen liittyvistä ratkaisuista saapuu keskustelemaan puolueiden kärkinimiä, tutkijoita ja kirkon edustajia. Pelastuuko maailma, kysytään ilmastonmuutospaneelissa, jossa ovat mukana kehitysyhteistyökoordinaattori Ruusa Gawaza, valokuvaaja Laura Malmivaara ja lähetystyöntekijä Mikko Pyhtilä.

Kulttuurielämyksiäkään ei ole Kirkkopäivillä unohdettu. Ohjelmistossa on virsi- ja gospelkonsertteja, teatteria sekä mokien muistelua armon ja toivon varassa. Heti perjantai-iltana Kirkkopäivien ja Lähetysjuhlien yhteisavajaisten jälkeen konserttilavalle nousevat muun muassa Pekka Simojoki, Johanna Försti, Ida Elina ja Eve&Ossi-duo. Lauantain Yhteisvastuu-konsertissa lavan ottaa haltuun suomalaisen rockin kärkikaartiin kuuluva Olavi Uusivirta.

Kirkkopäivien kivijalkaan kuuluvat tuttuun tapaan monen tyyppiset messut ja hartaudet, seurat ja raamattutunnit. Lauantai-iltapäivästä alkavat musiikki-, taide- ja kulttuuripainotteiset, osittain Yläkaupungin Yö -tapahtuman kanssa yhteisesti tuotetut ohjelmat ovat kaikille avoimia ja maksuttomia. Myös viikonlopun messu- ja hartausohjelmat sekä Lähetysjuhlien ohjelmat ovat maksuttomia.

Kirkkopäivien ohjelma

2019-01-16 13:08:00.0