Ruoka-apua tarvitsee myös moni työssä käyvä

Vaikea taloudellinen tilanne on ajanut uusia avunhakijoita seurakuntien EU-elintarviketuen pariin. Osa-aikatyötä tekevien, yksinhuoltajien ja pientä eläkettä saavien määrä asiakkaissa on kasvanut jatkuvasti. Elintarvikkeet jaetaan avunsaajille paikallisten seurakuntien kautta joko ruokakasseina tai tarjottuina aterioina.

Tänä vuonna seurakunnissa on elintarvikkeiden jakelupaikkoja jo kolmisen sataa eri puolilla Suomea. Jaettavat tuotteet ovat hyvin säilyviä peruselintarvikkeita, kuten jauhoja ja puurohiutaleita, pastatuotteita, hapankorppuja, säilykkeitä ja maitojauhetta. Tuotteita on myönnetty kuluvan loka-marraskuun jakeluun reilut 300 000 kg, mikä on hieman alle puolet seurakuntien hakemasta määrästä.

Elintarviketuki on välttämätön apu suurelle joukolle suomalaisia. Erityisesti suurissa kaupungeissa ongelmia aiheuttavat kohtuuttomiksi kasvaneet asumiskustannukset. Perusturvan varassa toimeentulo onnistuu vain silloin, kun arjessa ei tule vastaan mitään yllättäviä menoja.

Seuraavan kerran EU-elintarvikkeita on saatavilla tammikuussa 2016. Maaseutuvirasto on vahvistanut Kirkkopalvelut kumppaniorganisaatioksi jakamaan EU-elintarviketukea ruoka-apuna vähävaraisille vuosina 2015-2016. Kirkkopalvelut ry on välittänyt EU-elintarviketukea toiminnan alkamisesta lähtien, jo vuodesta 1996. Seurakuntia on vuosittain ollut mukana parisen sataa.

Edellisen kerran Kirkkopalvelut välitti EU-elintarviketukea seurakuntiin vuonna 2013. Tuolloin elintarvikkeita jaettiin noin 120 000 asiakkaalle. Apu painottui ilmaisiin ruokakasseihin, joita jaettiin noin 110 000. Lisäksi seurakunnat valmistivat ja tarjosivat runsaat 20 000 ilmaista tai edullista ateriaa. Noin sata seurakuntaa jakoi elintarvikkeita myös kotikäyntien yhteydessä.

Usein seurakunnat täydentävät jaettavia ruokakasseja kaupoista saatavilla lahjoitusruoilla tai itse ostamillaan elintarvikkeilla. Tuen jakelun yhteydessä asiakkaita ohjataan myös erilaisten osallisuutta lisäävien toimintojen pariin.

Thu Oct 22 12:46:33 EEST 2015