Kaste on vauvan ensimmäinen juhla – uusi kastesivusto on avattu

Kirkko on avannut uuden kaste.fi-sivuston, jossa nostetaan esille kasteen merkitystä ja mahdollisuuksia tehdä vauvan ensimmäisestä juhlasta, ristiäisistä, koskettava ja perheen itsensä näköinen tilaisuus. Sivustolla kerrotaan myös kummien valinnasta ja mitä odotuksia kummiuteen liittyy.

Tutkimusten mukaan ihmiset kaipaavat henkilökohtaista kokemusta, mahdollisuutta itselle räätälöityihin tilaisuuksiin ja arvostavat netistä saatavaa ymmärrettävää tietoa sekä muiden kertomuksia.

Lapsen läheiset kokoontuvat ristiäisissä ensimmäistä kertaa yhteen ja muodostavat tukiverkon vuosiksi eteenpäin. Kasteen hetkellä vanhemmille muistutetaan, että he eivät ole uuden elämän edessä yksin, vaan pikkuinen liitetään osaksi yhteisöä, ja vauva toivotetaan tervetulleeksi sukuun.

Kastejuhla on vuosien saatossa muuttunut. Tänä päivänä pappi kohtaa vanhemmat kastekeskustelussa, kuuntelee perheen toiveet ja tilaisuus tehdään yhdessä. Mukana olijat saavat eri tavoin osallistua juhlatilaisuuden kulkuun. Kastetoimitus ei maksa mitään, kastepappi tulee juhlaan ilmaiseksi.

Juhlaa ei välttämättä tarvitse järjestää itse, perheen voimavaratkin voivat olla uuden arjen keskellä vähissä. Monet seurakunnat tarjoavat juhlavia, yhteisiä kastetilaisuuksia, lainaavat kastepukuja ja tarjoavat juhlijoille kakkukahvit.

Kirkko on tehnyt yhteistyössä Sanoma Media Finlandin kanssa kasteliitteen ”Vauvan ensimmäinen juhla – Opas omannäköisiin ristiäisiin”. Se kertoo muun muassa tarinoita ristiäisten järjestämisestä ja kummien tärkeydestä. Kasteliite on ladattavissa Vauva-lehden sivustolla.

Thu Feb 14 14:47:00 EET 2019