Riitta Luume tapasi Jasser Arafatin

Jeesus ei ollut eurooppalainen maitonaama, sanoo taksinkuljettaja Suomen Lähetysseuran työntekijälle.
4942939_Riitta Luume 2_kuva Marjatta Kosonen_L.jpg

Jerusalemissa neljä vuotta työskennellyt Riitta Luume on Tikkakosken alueseurakunnan nimikkolähetti. Työkauden päättyessä hän jätti jäähyväiset muun muassa Jasser Arafatin perheelle. Jasser on seitsemänvuotias ja asuu vanhempiensa kanssa pienessä kylässä Betlehemin liepeillä. Matkalla Luume tapasi taksinkuljettajan nimeltään Issa eli Jeesus.
-Hän oli lukenut Raamatun, sen hän oli taas saanut eräältä suomalaisnaiselta. Sen lisäksi Jeesus oli ilmestynyt hänelle unessa ja antanut ohjeita, miten tuli kohdella pikkuveljeä. Ja hän sanoi, että Jeesus oli erittäin kaunis, mutta ei ollut meidän eurooppalaisten maitonaamojen näköinen, Riitta Luume kertoo.

Kummisopimuksia ja ihmisoikeuksia

Vaikka uutiset kertovatkin kehitysyhteistyöhön kohdistuvista rajuista leikkauksista, Suomen Lähetysseura jatkaa työtään Jerusalemissa. Se on jopa tehnyt uusia sopimuksia uusien kumppaneiden kanssa, kuten ihmisoikeusjärjestö Kav LaOved – Worker’s Hotline kanssa. Järjestön tehtävänä on lisätä maataloustyöntekijöiden tietoisuutta heidän laillisista oikeuksistaan. Järjestö julkaisee tiedotteita ja tekee maatilavierailuja. Lisäksi se tarjoaa yksilöllistä henkilökohtaista tukea ja oikeusapua. Maataloustyöntekijät ovat usein siirtotyöläisiä, esimerkiksi Thaimaasta tulleita.

Lähetysseuralla on kummikouluja Ramallahissa, Betlehemissä ja Beit Sahourissa. Jerusalemin keskustassa toimivassa Shalhevetjah-keskuksessa kokoontuu vierastyöläisten ja siirtolaisten monikulttuurinen lasten iltapäiväkerho. Parhaimmillaan 50 lasta askartelee, urheilee ja musisoi yhtä aikaa keskuksella. Kummikoulujen kanssa toteutetaan rauhankasvatusteemaisia leiripäiviä. Uskontodialogia syvennetään sekä juutalaisen että muslimien suuntaan.

Väkivallan uhka läsnä arjessa

Tarvetta uskontodialogille onkin, kuten jokapäiväiset uutiset todistavat. Väkivallan läsnäolo on värittänyt myös Riitta Luumen arkea Jerusalemissa.
- Pyrimme jatkamaan arkea normaalisti aina ja kaikesta huolimatta. Gazan sodan aikana raketti-iskut ulottuivat lähelle Jerusalemia ja aiheuttivat useita ilmahälytyksiä, jolloin piti hakeutua pommisuojaan. Surullista on lukea uutinen puukottajien hyökkäyksestä bussissa nro 78. Iskussa kuoli neljä henkilöä. Toisinaan käytin itsekin tätä bussia kotimatkallani.

Paikallisia väkivaltaisia yhteenottoja on ollut Israelissa ja Länsirannalla päivittäin. Gazasta on ammuttu muutama lyhyen kantaman raketti. Arabikristityt tai matkalijat eivät yleensä ole väkivaltaisuuksien kohteena, vaan yleensä välit kiristyvät välillä uskonnolliset juutalaiset – palestiinalaiset.

-Erityisesti uskonnolliset juhlapyhät ja kulkurajoitukset Temppelivuorelle  aiheuttavat väkivaltaisia yhteenottoja. Viime aikoina erityisesti Israelin sotilaat ovat olleet yksittäisten hyökkäysten kohteena.

Väkivaltaisuuksia on myös rajanylityspaikoilla, ns. checkpointeilla Israelin ja palestiinalaisalueiden välillä ja pakolaisleirien läheisyydessä. Suomen Lähetysseuran työntekijät kulkevat Länsirannalle Ramallahiin ja Betlehemiin rajanylityspaikan kautta, missä on myös pakolaisleirit. Rajanylityspisteet suljetaan usein levottomuuksien aikana. Juhlapyhien ja levottomuuksien aikana sotilaallinen läsnäolo lisääntyy Jerusalemissa ja vanha kaupunki on ollut suljettuna.

Riitta Luume saarnaa ensi sunnuntaina Tikkakoskella iltakirkossa klo 18.

(Kuva Marjatta Kosonen)

2015-10-28 09:14:01.0