Jyväskylän Pääsiäinen -konserttisarja täyttää kirkot musiikilla pääsiäisen aikaan

Jyväskylän seurakunnan Jyväskylän Pääsiäinen -konserttisarja tarjoaa musiikinystäville tänä vuonna seitsemän korkeatasoista ja tunnelmallista konserttia.

Konserttisarjan avaa Taulumäen kirkossa palmusunnuntaina 14.4. esitettävä J.S. Bachin suurteos Johannes-passio. Passio seuraa piinaviikon tapahtumia alkaen Jeesuksen vangitsemisesta aina hänen hautaamiseensa asti. Pertti Tahkolan valmentamaa Kamarikuoro Valoa, Oulun Kamariorkesteria ja solisteja johtaa Olli Heikkilä.

Lauluyhtye Cantus Alaudae johtajanaan Debra Gomez-Tapio tulkitsevat keskiviikkona 17.4. Keltinmäen kirkossa italialaisen renessanssisäveltäjä Carlo Gesualdon Tenebrae – Kärsimyksen lauluja. Tenebrae merkitsee pimeyttä ja viittaa piinaviikon synkkiin tapahtumiin sekä kirkkojen hämärään valaistukseen.

Pitkäperjantaina 19.4. Taulumäen kirkossa kuultavan Pekka Kostiaisen Triduum Paschale – Pääsiäisoratorion esittävät Jyväskylä Sinfonia, Musica-kuoro ja solistit johtajanaan Ville Matvejeff. Suuri orkesteri, kuoro ja solistit tempaavat kuulijan mukaan kiirastorstain, pitkäperjantain ja pääsiäispäivän dramaattisiin tapahtumiin ja tunnelmiin.

Pääsiäispäivänä 21.4. Taulumäen kirkon kanttori Jukka Hassinen soittaa Kristus ylösnoussut on -urkukonsertissaan suurten mestareiden teoksia. Kaupunginkirkossa kello 18 ääneen pääsevät muun muassa J.S. Bach, Pariisin Sainte-Clotilde -kirkon syvien sointujen mestari César Franck sekä suuri suomalainen sinfonikko Einojuhani Rautavaara.

Toisen pääsiäispäivän Hieman erilaisessa jumalanpalveluksessa 22.4. Taulumäellä soivat sähkökitarat. Timo Ruottisen vuonna 1969 ensiesitetty Missa Popularis perustuu vuosisatoja vanhaan messuperinteeseen, mutta sen omaperäinen musiikillinen ilmaisu ulottuu barokista progressiiviseen rockiin. Esiintyjinä Ruamjai-kuoro ja The New Segment Orchestra, musiikkia johtaa Kirsi Kaunismäki-Suhonen. Ilmaiskonsertti on samalla Jyväskylän toukokuisten Kirkkopäivien ennakkotapahtuma.

Monipuolisesta ohjelmistostaan tunnettu lauluyhtye Lux Auribus esittää Kimmo Tuurin johdolla Taulumäen kirkossa About the Goodness of the Lord -levyn julkistamiskonsertissaan 23.4. afro-amerikkalaisia spirituaaleja. Alun perin yksiäänisistä, suullisena perinteenä aina 1700-luvulta saakka välittyneistä lauluista on ajan mittaan muokattu erilaisia, lähinnä jazzvaikutteisia sovituksia.

Konserttisarjan päätteeksi torstaina 25.4. Jyväskylän Studiokuoro ja urkuri Jaana Ikonen tuovat Kaupunginkirkkoon kuultavaksi klassisten säveltäjämestareiden Motetteja, messuja ja urkukoraaleja.

Jyväskylän Pääsiäinen -konserttisarja

Kaikki seurakunnan konsertit ja muut pääsiäisajan tapahtumat

2019-03-22 11:32:00.0