Kirkkoneuvoston päätöksiä

Jyväskylän seurakunnan leirikeskushanke otti askeleen eteenpäin, kun kirkkoneuvosto hyväksyi Vesalan uudisrakennuksen päivitetyn hankesuunnitelman äänestyksen jälkeen.

Esityksen hylkäämistä esitti Tuulikki Väliniemi Irmeli Aholan kannattamana, mutta esitys kaatui äänestyksessä 2-8. Vesalan uuden leirikeskuksen rakentamisesta päättää toukokuun lopulla kokoontuva kirkkovaltuusto.

Vesalan hankesuunnitelmaa on päivitetty sekä rakentamisaikataulun että kustannusten osalta. Merkittävin muutos on päärakennuksen jakaminen kolmeen erilliseen rakennukseen kahden rakennuksen sijaan. Uusi hankesuunnitelma on seurakunnan leirikeskusstrategian mukainen eli se mahdollistaa kahden yhtäaikaisen rippikouluryhmän järjestämisen. Näiden lisäksi tilat mahdollistavat myös yhtäaikaisen päiväkäyttöryhmän.

Vesalan uudisrakennuksen kokonaispinta-ala on 1 835 bruttoneliömetriä ja saunarakennus 145 bruttoneliömetriä. Hankkeen arvioitu enimmäiskustannus on 5,9 miljoonaa euroa (alv 0%). Hankkeen suunnittelu toteutettaisiin tämän vuoden aikana ja varsinainen purku- ja rakennustyö alkaisi ensi vuonna. Vesalan uudisrakennus olisi valmis vuonna 2021.

Vesalan hankesuunnitelma oli kirkkovaltuuston käsittelyssä edellisen kerran joulukuussa. Kirkkovaltuuston enemmistö oli rakentamisen kannalla, mutta päätöksen hyväksyminen olisi vaatinut 2/3 määräenemmistön. Helmikuussa kirkkoneuvosto päätti, että hankesuunnitelma tuodaan uudelleen kirkkovaltuuston käsiteltäväksi.

Lisätiedot: hallintojohtaja Anu Lajunen, p. 050 340 9888

Kirkonkirjojenpidon tehtävät ja väestökirjanpitoon liittyvät toiminnot pyritään Lapuan hiippakunnassa keskittämään ensi vuoden alusta alkaen alueelliseen keskusrekisteriin. Tavoitteena on, että alueelliseen keskusrekisteriin liittyisivät kaikki Lapuan hiippakunnan seurakunnat. Isäntäseurakunnaksi on kaavailtu Jyväskylän seurakuntaa. Jyväskylän lisäksi toimipisteet tulisivat todennäköisesti Seinäjoelle ja Vaasaan henkilöstön rekrytoinnin helpottamiseksi.

Keskusrekistereiden perustaminen tarkoittaa, ettei yksittäisissä seurakunnissa hoideta enää lakisääteisiin kirkollisiin toimituksiin ja väestökirjanpitoon liittyviä viranomaistehtäviä vuoden 2021 jälkeen.

Keskusrekisteri on seurakunnille maksullinen. Arvioitu kustannus seurakunnille on noin 3 euroa per jäsen.

Jyväskylän seurakunnan liittymisestä Lapuan hiippakunnan alueelliseen keskusrekisteriin päättää toukokuun lopulla kokoontuva kirkkovaltuusto.

Lisätiedot: Yhteisen seurakuntatyön johtaja Tuomas Palola, p. 050 549 7022

2019-05-15 21:22:00.0