Virsikirjan lisävihkot käyttöön adventtina 2016

Kirkolliskokous hyväksyi lisävihkot suomen- ja ruotsinkieliseen virsikirjaan. Lisämateriaaliin hyväksyttiin 79 suomenkielistä ja 147 ruotsinkielistä virttä.

Mukana on niin tuttuja hengellisiä lauluja kuin kansainvälisiä sävelmiä ja uusia sävellyksiä. Lisävihkot tulevat käyttöön varsinaisen virsikirjan rinnalle adventtina 2016.

Lisävihkovirsissä on painotettu kiitollisuutta ja iloa Jumalan luomista lahjoista sekä ihmisen vastuusta Jumalan luomassa maailmassa. Tavoitteena on ollut tuoda virsiin sekä musiikillisesti että tekstisisällöllisesti jotain uutta ja tavoittaa niitä, joille perinteinen uskonnollinen kieli ja musiikki tuntuvat vierailta.

Kirkolliskokous päätti sisällyttää sävelmät Maan korvessa kulkevi lapsosen tie sekä Nousta sain aamuun (Morning has broken) vihkoon vakiintuneiden suomenkielisten sanoitusten mukaisina, vaikka valmistelussa oli esitetty vaihtoehtoisia sanoituksia. Kirkolliskokous jätti työryhmien esittämistä virsistä pois yhden suomenkielisen ja viisi ruotsinkielistä kappaletta sekä otti mukaan kaksi ruotsinkielistä nuorten kirkolliskokouksen ehdottamaa sävelmää (Rätt till liv sekä Steg för steg).

Kirkolliskokous antoi kirkkohallitukselle tehtäväksi lisävihkojen sekä niiden säestysvihkojen toimittamisen.

2015-11-05 08:36:01.0