Arkkipiispa: Jos pelko voittaa, iskun tekijät voittavat

Arkkipiispa Kari Mäkisen mukaan terrori-iskut koskettavat koko Eurooppaa ja siten myös suomalaisia. Oikeudenmukanen rauha Lähi-Idässä edistäisi koko maailman turvallisuutta.
5507320_Kaupunginkirkko kynttilät Pariisi_THUMB.jpg

Suomen luterilaisen kirkon arkkipiispa Kari Mäkinen on muiden lailla äärimmäisen pahoillaan Pariisin terrori-iskujen uhrien ja heidän omaistensa puolesta.

"Iskut hätkähdyttivät hiljaiseksi ihmisen julmuuden edessä", arkkipiispa toteaa.

Hänen mukaansa iskut koskettavat koko Eurooppaa ja siten myös suomalaisia.

"Eurooppa ei ole ulkopuolinen eikä voi sulkea itseään siltä todellisuudelta, jonka keskeltä ihmiset pyrkivät turvaan", arkkipiispa toteaa.

Hän muistuttaa, että väkivallan tausta on Lähi-Idässä, Syyriassa ja Irakissa, ja että oikeudenmukainen rauha siellä edistäisi koko maailman turvallisuutta.

Lohduttomuudenkin keskellä arkkipiispa haluaa lausua lohdun sanoja kaikille, joita terrori-iskut ovat koskettaneet.

"Rukoilen kaikkien niiden puolesta, joiden maailmaa tämä on järkyttänyt. Rukoilen, ettei kenenkään tarvitsisi jäädä tuskansa, surunsa tai pelkonsa ja turvattomuutensa kanssa yksin. Nyt tarvitaan toinen toisensa rohkaisemista, jotta pelko ei voittaisi. Jos pelko voittaa, iskun tekijät voittavat", arkkipiispa lausuu.

Hän muistuttaa, että toivo on avoimuutta ja luottamusta, sen osoittamista, että arkinen työ elämän ylläpitämiseksi jatkuu.

"Olkaa rohkeat, pitäkää hyvästä kiinni, älkää vastatko pahaan pahalla”, arkkipiispa Kari Mäkinen sanoo.

Myös muut luterilaisen kirkon piispat ovat ilmaisseet osanottonsa ja lausuneet lohdun sanoja muun muassa sosiaalisen median kanavissa. Eri seurakunnissa ympäri Suomen Pariisin iskun uhreja ja heidän omaisiaan muistetaan huomenna sunnuntain jumalanpalveluksissa.

Suomen evankelis-luterilaisessa kirkossa on noin neljä miljoonaa jäsentä. Suomen suurin uskonnollinen yhteisö on mukana ihmisten elämän arjessa ja juhlassa ja pitää esillä kristillisiä arvoja yhteiskunnallisessa keskustelussa.

(Kirkon tietotuskeskus)

2015-11-16 09:02:30.0