Seurakunta saamassa tilat Valtiontalosta ja Reimarista

Reimari ja Valtiontalo 2.jpg

Valtiontalosta vuokrattavat tilat valmistuvat keväällä ja Reimari-rakennus (etualalla) ensi syksynä.

Jyväskylän seurakunta on sittenkin saamassa uudet toimitilat Kirkkopuiston laidalle kohoavasta Reimari-rakennuksesta ja Valtiontalosta. Seurakunnalle on tarjottu uusista kiinteistöistä tiloja vuokrattavaksi 9,5 vuodeksi.

Torstaina kokoontunut kirkkoneuvosto kallistui toimitilojen vuokraamisen kannalle. Tuulikki Väliniemi (sd.) teki esityksen pohjaesityksen hylkäämisestä, mutta esitystä ei kannatettu.

Uusien tilojen kokonaislaajuus on noin 1100 m2. Reimarista vuokrattavat, noin 750 m2 tilat korvaavat nykyiset Tellervonkadun ja Innovan toimisto- ja asiakaspalvelutilat. Valtiontaloon saadaan noin 385 m2 tilat Keskustan alueseurakunnan käyttöön.

Seurakunnan tilat sijaitsevat Kilpisenkadulta katsottuna Reimari-rakennuksen ja Valtiontalon ensimmäisessä kerroksessa. Tämän lisäksi seurakunta vuokraa noin 100 m2 tilan Valtiontalon toisesta kerroksesta.

Valtiontalon vuokra on 12 917 euroa kuukaudessa ja Reimari-tilojen 20 555 euroa kuukaudessa. Hinnat sisältävät arvonlisäveron. Seurakunta haluaa myös neuvotella myyjien, Järvi-Suomen Asunnot Oy:n ja Royal House Oy:n, kanssa osto-optiomahdollisuudesta Reimari-tilojen osalta.

Jyväskylän seurakunnan kirkkovaltuusto teki jo keväällä 2017 päätöksen toimitilojen ostamisesta Kiinteistö Oy Reimarista. Ostosopimuksen teko kuitenkin viivästyi valituksen vuoksi, ja myyjät peruivat kaupan. Valituksen käsittely on yhä kesken Korkeimmassa hallinto-oikeudessa. Kiinteistö Oy Reimarista oli tarkoitus hankkia noin 1 600 neliömetrin hallintaan oikeuttavat osakkeet.

Valtiontalosta vuokrattavat tilat valmistuvat keväällä ja Reimari-rakennus ensi syksynä. Uusien toimitilojen myötä seurakunnan pitkä evakkotaival päättyy. Muun muassa keskustan alueseurakunta ja kirkkoherranvirasto ovat olleet väistötiloissa vuodesta 2012. Yliopistonkadulla sijaitseva Keskusseurakuntatalo suljettiin tuolloin sisäilmaongelmien vuoksi.

Lisätiedot: hallintojohtaja Anu Lajunen, 050 340 9888

Thu Oct 03 20:31:00 EEST 2019