Seurakunta mukana Vapaaehtoiseksi-messuilla

Vapaaehtoiseksi!-messut Kansalaistoiminnankeskus Matarassa torstaina 3.12. Seurakunnasta mukana ovat Saapas-porukkaa, Palveleva puhelin, Changemaker-verkosto sekä vapaaehtoistyö.fi-sivusto

Jyväskylän Vapaaehtoiseksi!-messuilla kerrotaan vapaaehtoistoiminnan monipuolisista mahdollisuuksista. Messut järjestetään Kansalaistoiminnankeskus Matarassa (Matarankatu 6, A1) torstaina 3.12. klo 13-18. Jyväskylän seurakunnasta mukana ovat Saapas-porukkaa, Palveleva puhelin, Changemaker-verkosto sekä vapaaehtoistyö.fi-sivusto

Messut tarjoavat perustietoa vapaaehtoisena toimimisesta Jyväskylässä, messuilla tapaa jo toiminnassa mukana olevia ja on mahdollista löytää itselleen sopivia tehtäviä vapaaehtoisjärjestöistä. Juuri tällä hetkellä moni etsii ja miettii itselleen sopivaa tapaa auttaa. Messuilta löytyy useita väyliä avun tarjoamiseen. Vapaaehtoiseksi!-messut ovat kohtaamispaikka tekemistä kaipaaville ja vapaaehtoisten apua tarvitseville sekä toimintaa koordinoiville.

Messuille on tulossa mm. Keski-Suomen muistiyhdistys ry, Kriisikeskus Mobile, Luonto-Liiton Keski-Suomen Piiri, Keski-Suomen rauhanpuolustajat, Jyväskylän omaishoitajat, Jyväskylän seurakunta, Punainen Risti Jyväskylän osasto, Ensi- ja turvakoti sekä kaupungin kirjasto, Vapari, Kulttuuriluotsi, Liikuntaluotsi, Kehitysvammaisten tukiliitto Best Buddies, Pelastakaa lapset ry, Parasta lapsille ry, Jyvässeudun työllistämisyhdistys ja Jyvälän nuorisotoiminta.

Erityisteemana näkövammaisuus

Tänä vuonna messujen erityisteema on Näkövammaisen kohtaaminen. Messut käynnistyvät teemaan liittyvällä puheenvuorolla. Teema on myös esillä messujen ”Hämärillä markkinoilla” ja näyttelyesinein.

Vapaaehtoistoiminnasta mielekästä tekemistä eläkepäiviin

Messujen yhteydessä Glorian tiloissa järjestetään myös toimintapaja, joissa osallistujien on mahdollista viihtyä kielten, makujen ja mukavan puuhastelun parissa.  Tavoitteena on koota yhteen ikäihmisiä, jotka ovat kiinnostuneita vapaaehtoistyöstä. Kantavana teemana on monikulttuurisuus. Työpajoja ovat järjestämässä Martat, Koko Suomi leikkii -hanke (SPR & MLL), monikulttuurikeskus Gloria sekä Lukumummi ja -vaari -hanke (Niilo Mäki Instituutti).

Wed Dec 02 10:02:52 EET 2015