Seurakunta on kiinnostunut Valtiontalosta

Jyväskylän seurakunta pohtii Valtiontaloa vaihtoehtona Keskusseurakuntatalon saneeraukselle. Järvi-Suomen Asunnot Oy ja Royal House Oy ostivat Valtiontalon kaupungilta viime viikolla 700 000 eurolla. Nyt ostajat ovat tarjonneet seurakunnalle mahdollisuutta tulla mukaan yhteisesti perustettavaan kiinteistöosakeyhtiöön.

Seurakunnan johtoryhmä käsitteli mahdollisia vaihtoehtoja Keskusseurakuntatalon saneeraukselle kokouksessaan tänään. Keskusseurakuntatalon saneeraus maksaisi tämän hetkisten arvioiden mukaan 8,5 miljoonaa euroa, mikä on pari miljoonaa enemmän kuin suunnittelun alkaessa pari vuotta sitten. Osakkuus Valtiontalon kiinteistöosakeyhtiössä ja siihen liittyen Keskusseurakuntatalon myyminen voisi olla selkeästi Keskusseurakuntatalon saneerausta edullisempi vaihtoehto.

Seurakunnan toiminnan kannalta Valtiontalon sijainti olisi Keskusseurakuntataloa parempi. Keskeinen paikka Kirkkopuiston kupeessa avaisi toiminnalle uusia mahdollisuuksia, ja myös Kaupunginkirkko olisi lähellä. Jyväskylän seurakunnan tilatarpeet kattaisivat noin kaksi kolmasosaa Valtiontalon kerrosalasta eli runsaat 2000 kerrosneliömetriä.

Asiaa on tarkoitus selvittää lähemmin tammikuun loppuun mennessä. Samalla voidaan tarkastella aiemmin puheena ollutta vaihtoehtoa toimitilan rakentamisesta Taulumäen kirkon läheisyyteen. Kirkkovaltuuston on suunniteltu linjaavan Keskusseurakuntataloa ja mahdollisia vaihtoehtoisia toimitiloja koskevia ratkaisuja kokouksessaan helmikuussa.

Lisätietoja: kirkkoherra Arto Viitala 0400 540 490, arto.viitala(at)evl.fi

Wed Dec 09 18:07:07 EET 2015