Keskusteluissa pohditaan vanhemmuutta, uskontoja, luomakuntaa ja suomalaisuutta

Jyväskylän seurakunta järjestää Taulumäen kirkossa kuluvan vuoden aikana neljä ajatuksia herättävää ja ajankohtaista keskustelua.

Yhteisvastuukeräyksen avauspäivänä 2. helmikuuta kello 16 Taulumäellä kohtaavat sosiaalipolitiikan professori Heikki Hiilamo ja entinen lapsiasiavaltuutettu, valtiosihteeri Maria Kaisa Aula. Voivatko vanhemmat luvata lapsilleen hyvän huomisen? Missä määrin lasten ja vanhempien suhteisiin voi vaikuttaa politiikan keinoin? Ymmärtävätkö vanhemmat lapsen huolen muuttuvasta ilmastosta? Muun muassa näitä kysymyksiä keskustelijoille esittää perhetutkimuksen professori Kimmo Jokinen Jyväskylän yliopistosta.

Vuoden 2020 Yhteisvastuukeräyksellä tuetaan vanhemmuutta Suomessa ja kehitysmaissa. Keskustelutilaisuus jatkuu kello 18 Yhteisvastuukeräyksen avajaismessulla, jossa saarnan pitää Heikki Hiilamo. Ennen jumalanpalveluksen alkua on tarjolla kirkkokahvit.

Pääsiäisen jälkeisenä sunnuntaina 19.4. kello 16 Taulumäen kirkossa kysytään, ovatko uskonnot katoamassa yhteiskunnallisesta näköpiiristä. Uskontojen merkitys maailmanlaajuisesti kasvaa, ja sekä kristinusko että islam laajenevat, mutta Suomessa ja kaikissa Pohjoismaissa kirkkojen jäsenmäärä vähenee. Uskonto menettää merkitystään – vai menettääkö?

Aiheesta on kirkonmäelle kutsuttu keskustelemaan näköalapaikoilta Suomen evakelis-luterilaisen kirkon piispainkokouksen pääsihteeri, dosentti Jyri Komulainen sekä Suomen ekumeenisen neuvoston pääsihteeri Mari-Anna Auvinen. Uskontoihin liittyvien arkisten, paikallisten pulmatilanteiden ratkaisuja pohtii Jyväskylän näkökulmasta kaupunginhallituksen puheenjohtaja ja rehtori Meri Lumela. Kello 18 tilaisuus jatkuu messulla, jossa saarnaa Jyri Komulainen.

Luomakunnan sunnuntaina 30.8. kello 16 Taulumäelle saapuvat emerituspiispa, tutkija Björn Vikström sekä ympäristöpolitiikasta tohtoriksi väitellyt entinen europarlamentaarikko Eija-Riitta Korhola. Rovasti Eivor Pitkänen haastaa kaksikkoa pohtimaan, kuinka toteuttaa Raamatun kehotusta viljellä ja varjella maata. Keitä asiantuntijoita kuuntelemme ja millä tapaa tieto maapallon tilasta valikoituu?

Tilaisuudessa kirkon ympäristö- ja ilmastotyön asiantuntija Vikström saa keskustelukumppanikseen Korholan, jota ”turhauttaa ylikuumentunut ilmastohypetys, joka ei ota riittävästi huomioon ihmisen luovuutta ja teknologian vallankumousta” (lainaus verkkolehdestä seurakuntalainen.fi). Tilaisuus jatkuu kello 18 messulla, jossa saarnaa Björn Vikström.

Keskustelusarjan päättävänä sunnuntaina 25.10. kysytään ”Keitä olemme?” Suomalaista identiteettiä pohditaan näkyvien nykyvaikuttajien kanssa, joiden nimet julkaistaan myöhemmin. Kaikki tilaisuudet ovat maksuttomia. Keskustelusarja kuuluu 90-vuotiaan Taulumäen kirkon juhlavuoden tapahtumiin.

Keskustelutilaisuus Facebookissa

2020-01-21 11:39:00.0