Kirkot ovat huolissaan turvapaikkapolitiikan seurauksista hädänalaisille

Suomen Ekumeeninen Neuvosto on huolissaan hallituksen turvapaikkapoliittisen linjauksen seurauksista hädänalaisille ihmisille. Ekumeenisen Neuvoston hallitus muistuttaa, että turvapaikan hakeminen ei koskaan ole laitonta. Vainon ja katastrofien keskellä elävien on voitava etsiä suojaa itselleen ja perheilleen siitä huolimatta, että Euroopan maiden kantokyvyn rajoja koetellaan.

Erityinen huoli on perheiden puolesta. Perheenyhdistämiseen liittyvät toimeentuloedellytykset tarkoittavat, että turvapaikan saaneilla ei aina ole varaa elää yhdessä perheensä kanssa. Perheiden rikkominen vaikeuttaa kotoutumista ja luo pahimmillaan kasvupohjaa radikalisoitumiselle, kannanotossa muistutetaan.

Ekumeenisen Neuvoston hallitus peräänkuuluttaa inhimillisen, ihmistä kunnioittavan kotoutumis- ja maahanmuuttopolitiikan rakentamista yhteistyössä ja kotoutumista edistävän toiminnan kautta.

Kannanotto kokonaisuudessaan luettavissa neuvoston verkkosivuillaLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Suomen Ekumeeninen Neuvosto on Suomessa toimivien kirkkojen ja kristillisten yhteisöjen yhteistyöelin.

2015-12-18 08:35:00.0