Arkkipiispa Mäkinen Jyväskylässä Kirkon kasvatuksen päivillä

Lasten ja nuorten yksinäisyys, nettiseurustelu ja radikalismin ehkäisy - kovasti ajankohtaisia aiheita pohditaan Kirkon kasvatuksen päivillä Jyväskylässä.

Kirkon kasvatuksen päivillä puhutaan muun muassa lapsiköyhyydestä ja lasten yksinäisyydestä sekä nuorten nettiseurustelusta. Lisäksi päivillä kuullaan, millaisia malleja kirkon eri toimijat ovat kehitelleet nuorten radikalisoitumisen ehkäisemiseksi.

Arkkipiispa Kari Mäkinen on mukana keskiviikon Rahasta kiinni -kanavassa, joka pohtii lapsiköyhyyttä. Lapsiköyhyys on kolminkertaistunut 1990-luvulta  – onko Suomesta tulossa luokkayhteiskunta? Tilaisuuden juontaa toimittaja Anne Flinkkilä.

Myös lasten yksinäisyys on lisääntynyt. Teemaa pohditaan kavereita nolla –työpajassa, jonka asiantuntija on dosentti Niina Junttila Turun yliopistosta. Kanavassa puhutaan myös kiusaamisesta, joka saattaa alkaa jo lapsen pienuusvuosina, ja joka edistää yksinäisyyden kierrettä.

Unelmatyöpajassa käy ilmi, mitä kirkko on tehnyt pakolaistilanteen hyväksi. Sama teema on esillä myös Turvapaikka –työpajassa, jossa pohditaan, mikä ajaa nuoria erilaisiin ääriryhmiin. Nuorten väkivaltainen radikalisoituminen on monimutkainen ilmiö – millä lääkkeillä sitä voisi ehkäistä? Kokemusta radikalisoitumisen vastaisesta työstä on saatu muun muassa Kirkon Ulkomaanavun Peace United –kampanjasta ja Tekoja-kampanjasta.

Päivillä päivitetään myös toimintamalleja koulun ja seurakuntien yhteistyölle – millaisia pelisääntöjä yhteistyölle on luotu?

Myös peli- ja somemaailma ovat esillä päivien ohjelmassa. Kirkko on luonut Minecraftiin oman Fisucraft-maailman, jossa lapsi voi turvallisesti seikkailla. Nuoria kirkko kohtaa ask.fm-palvelussa; siellä toimivat kirkon työntekijät ovat huomanneet, että askissa nuori uskaltaa kysyä sellaista, mitä hän ei ottaisi kasvotusten puheeksi.

Love on-line –työpaja puhuu nettiseurustelusta ja sen pelisäännöistä. Voiko netissä seurustella syvällisesti? Millaisia neuvoja kasvattaja voi antaa netissä syttyneen rakkauden kiemuroihin? Helsingin seurakuntayhtymä ja Parisuhteen Palikat ovat kehitelleet nettiparisuhdekurssin, joka tarjoaa uudenlaisia seurustelun taitoja ja sparraamista seurustelun kipeissä kysymyksissä.

Kolmipäiväiset Kirkon kasvatuksen päivät 12.-14.1 kokoavat Jyväskylän Paviljonkiin noin tuhat kirkon kasvatuksen työntekijää eri puolilta Suomea.

2016-01-08 11:43:22.0