Helsinkiläiset piispat tapaavat paavin Roomassa

Piispojen vierailu Roomaan liittyy Pyhän Henrikin muistopäivään, jota vietetään 19.1. Ekumeeninen messu vietetään Santa Maria Sopra Minervan kappelissa.

Piispa Irja Askola, metropoliitta Ambrosius ja piispa Teemu Sippo matkustavat Roomaan 17.1.─21.1. viettämään Pyhän Henrikin muistopäivää. Samalla vierailulla he tapaavat paavi Franciscuksen.

”Iloitsen suuresti saadessani tavata paavin, jonka humaani ajattelu ja konkreettiset symboliteot oikeudenmukaisuuden puolesta ovat inspiroineet minua, piispa Askola sanoo.

Piispa Teemu Sippo ja metropoliitta Ambrosius toimittavat Henrikinpäivän ekumeenisen messun Santa Maria Sopra Minervan kappelissa 19. tammikuuta. Messussa laulaa suomalainen kamarikuoro SonorEnsemble. Ekumeenista jumalanpalvelusta on vietetty vuodesta 1985 lähtien.

”Ekumenia ja kirkkojen yhteistyön tarve korostuvat aikana, jolloin ristiriidat ja kriisit ravistelevat maanosiamme. Turvapaikanhakijat ovat saaneet kirkot avaamaan oviaan ja oppimaan uskontodialogin aakkosia. Pidän myös merkittävänä suomalaisen ekumenian toimivuutta: Helsingin kolmen eri kirkkokunnan piispat tekevät tämän matkan yhdessä”, Askola muistuttaa.

Piispa Askola saarnaa vesperissä

Rooman vierailun aikana piispa Askola saarnaa ekumeenisessa vesperissä Pyhän Birgitan sisarten kirkossa. Vesperin toimittaa Paavillisen kristittyjen ykseyden edistämisen neuvoston johtaja, kardinaali Kurt Koch.

Piispojen ohjelmassa on myös vierailu Paavillisessa kristittyjen ykseyden neuvostossa.

”Toivon, että keskusteluissamme paavin ja hänen työtovereidensa kanssa voimme oppia toisiltamme sitä, miten voimme edistää oikeudenmukaisuutta ja vahvistaa rauhan ja kestävän kehityksen mahdollisuuksia maailmassamme. Uskonnollisilla yhteisöillä on usein paikallisten olojen vahva asiantuntemus ja siksi tarvitsemme nyt myös kristittyjen maailmanlaajaa yhteistyötä, Askola sanoo.

Piispat tapaavat matkansa aikana myös Suomea Vatikaanissa edustavan suurlähettiläs Jari Luodon sekä Suomen Italian suurlähettilään Janne Taalaksen.

***

Piispa Henrik oli Suomen ensimmäinen piispa ja marttyyri. Hänet surmattiin perimätiedon mukaan vuonna 1156. Piispa Henrik haudattiin Nousiaisiin, josta tuli Suomen kirkollisen elämän keskus. Myöhemmin hänen luunsa siirrettiin Turun tuomiokirkkoon. Tästä siirtopäivästä tuli Henrikin muistopäivä, jota vietetään 18.6. Toista Henrikin muistopäivää vietetään Henrikin surmaamisen muistoksi 19.1.

”Pyhän Henrikin muistopäivä, sovinnon päivä, on uudella tavalla ajankohtainen. Suomalainen talonpoika murhasi ulkomaalaisen maahantulijan. Mietityttää”, piispa Askola sanoo.

2016-01-15 09:33:01.0