Kirkkoon liittyneitä enemmän kuin moneen vuoteen

Kirkosta eronneiden määrä taittui Jyväskylässä. Myös Jyväskylän seurakunnan jäsenmäärä kasvoi.

Jyväskylän seurakunnan jäsentilastot kirkkoon liittyneiden ja kirkosta eronneiden osalta ovat erittäin myönteisiä. Kirkkoon liittyi viime vuonna 444 uutta jäsentä, kun vuonna 2014 liittyneitä oli 388.

Erityisen ilahduttavaa on eronneiden määrän taittuminen. Toissa vuonna kirkosta erosi yli 2 300 jäsentä, mutta viime vuonna eronneita oli yli tuhat vähemmän eli 1 276. Myös Jyväskylän seurakunnan jäsenmäärä kasvoi. Seurakuntaan kuului viime vuoden lopussa 95 799 jäsentä, joka on 240 enemmän kuin vuotta aikaisemmin.

– Jyväskylän seurakunnan osalta jäsentilastot ovat positiivisemmat kuin kertaakaan viimeisen kuuden vuoden aikana. Liittyjien määrä on noussut selkeästi uudelle sataluvulle, kun heitä on ollut edellisinä vuosina keskimäärin noin 350. Eronneita on viime vuosina ollut keskimäärin runsaat 1 800 ja vuonna 2014 yli 2 300. Viime vuonna eronneita oli huomattavasti vähemmän kuin yhtenäkään viimeisenä kuutena vuonna, iloitsee kirkkoherra Arto Viitala.

– Tutkimustenkin mukaan luottamus kirkkoon vahvistui menneen vuoden aikana. Tietysti toiveena on eroamisten määrän pieneneminen vielä tästäkin, mutta kyllä tämän voi nähdä nytkin rohkaisevana signaalina siitä, että seurakunnan toimintaa ja jäsenyyttä pidetään arvossa, Viitala huomauttaa.

Jäsenmäärän lasku hidastui valtakunnallisesti

Suomen evankelis-luterilaisen kirkon jäsenmäärä on vuoden 2015 lopussa laskenut alle neljän miljoonan henkilön. Jäsenmäärä 31.12. oli noin 3 999 800 henkilöä. Kirkkoon kuuluu 72,8 % suomalaisista.

Kirkon jäsenmäärän lasku hidastui kuitenkin huomattavasti edellisestä vuodesta. Vuonna 2015 jäsenmäärä väheni 34 400 henkilöllä, kun vuonna 2014 laskua oli lähes 67 000 henkilöä.

Kirkon tiedotuskeskuksen tiedoteLinkki avautuu uudessa välilehdessä:

2016-01-21 15:41:50.0